برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی دختران در ولایت هرات

نمایشگاهی به هدف آغاز مجدد فعالیت‌های فرهنگی در ولایت هرات از سوی تیمِ از دختران راه‌اندازی گردید.

اسما دوست‌مند مسوول برگزاری این نمایشگاه می‌گوید هدف آنان آغاز فعالیت‌های مجدد فرهنگی در ولایت هرات می‌باشد و افزود که برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده این است که هنوز قلب فرهنگ و هنر در تپش است.

وی گفت در این نمایشگاه ۳۴ اثر از او و دوستانش به نمایش گذاشته شده که بیشتر نقاشی‌های آنان گویای فصل جدید زندگی و زنده بودن امید است.

او از امارت اسلامی می‌خواهند تا از هنرمندان و هنرشان حمایت صورت گیرد.

در همین حال مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گویند به تمام فرهنگیان و هنرمندان اطمینان می‌دهند که به فعالیت‌های خود ادامه داده و مسوولان از هنرشان حمایت خواهند کرد.

 

کانال تل‌گرام کهندژ

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top