ترنمنت فوتبال بین المللی در هرات برگذار شد

ترنمنیت بین المللی فوتبال تحت نام جام سبز بین کشورهای جمهوری اسلامی افغانستان وایران به میزبانی هرات در این ولایت برگزار شده است. هدف از برگزاری این مسابقات وحدت، دوستی و همبستگی دو ملت در منطقه خوانده شده با این حال مسئوولان فدراسیون فوتبال ولایت خراسان رضوی می گویند: همکاری هایشان در حوزه ورزش با ولایت هرات افزایش خواهد یافت.

این برای نخستین باریست که ترنمنت فوتبال بین المللی، به خاطر وحدت و دوستی بیشتر در منطقه در ولایت هرات برگزار می گردد.

در این ترنمنت فوتبال که به میزبانی هرات در ورزشگاه این ولایت راه اندازی گردیده تیم های منتخب فوتبال تایباد و تربت جام کشور جمهوری اسلامی ایران و تیم های فوتبال صرافان هرات، سرخ پوشان، منتخب قندهار و منتخب کابل جمهوری اسلامی افغانستان اشتراک دارند.

طی سالهای گذشته رشد ورزش در هرات سیر صعودی داشته است، در حال حاظر در این ولایت بیش از ۵۰ هزار ورزشکار آقا وبانو در قالب بیش از ۴۵ فدراسیون های مختلف ورزشی، در اداره ورزش این ولایت ثبت می باشد.

با این حال عبدالکریم رحمانی رئیس فدراسیون فوتبال ولایت هرات خواهان رفت آمدها و برگزاری مسابقات بیشتری بین این دو کشور اند تا با تجربیات ورزشی از یکدیگر در آسیا پیشگام باشند.

از سوی دیگر محمد مهدی برادران رییس فدراسیون فوتبال خراسان رضوی جمهوری اسلامی ایران از همکاری های بیشتر این فدراسیون با ورزشکاران این ولایت سخن می زند.

وی می گوید: با تفاهم نامه ورزشی که با مقام های محلی هرات امضاء نموده اند در حوزه ورزشی با این ولایت همکاری های بیشتری خواهد شد.

سرانجام در اولین دیدار رقابت های فوتبال بین المللی  جام سبز ولایت هرات صرافان قهرمان لیگ برتر این ولایت توانست در یک دیداری پرگل ۶ بر ۱ در برابر منتخب تربیت جام ایران به برتری رسد، با این حال قرارست در دومین روز این رقابت ها عصر ۵ شنبه تیم های فوتبال سرخ پوشان با تایباد و روز جمعه اردوی کابل با تربیت جام در ورزشگاه هرات بمصاف هم بروند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top