درخواست پناهندگان افغان در ایران مبنی بر اشتراک در انتخابات

پناهندگان افغان در ایران، از دولت افغانستان می‌خواهند تا زمینه‌ی رای دهی را برای‌شان در داخل کشور ایران فراهم سازد.ttt

آنان می‌گویند: علاقه دارند تا در سرنوشت سیاسی کشورشان سهیم باشند و رای خو درا به نامزد مورد علاقه شان در انتخابات ریاست جمهوری به صندوقها بریزند.

 از سوی هم مقامهای ایرانی از حمایت و آماده گی ها در زمینه فراهم سازی رای دادن پناهندگان خبر میدهند، اما گویا دولت افغانستان از پس اینکار به دلایل مالی برنمی‌آید.

براساس اظهارات مسئولان اداره اتباع بیگانه استان خراسان رضوی کشور ایران، دست‌کم سه ملیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که گفته میشود: بیشترین این مهاجران سال‌هاست که در این کشور بود و باش دارند و از مسائل افغانستان به دور اند.

بسیاری از این افغان‌ها حتی به‌ درستی از چگونه‌ گی اوضاع سیاسی- اجتماعی کشورشان آگاه نیستند.

این امر باعث شده است تا برخی از آن‌ها نه از انتخابات افغانستان چیزی سر در بیاورند و نه هم از اینکه چه کسانی نامزد این جای‌گاه‌اند.

آنان می‌گویند: تاکنون کسی برای‌شان در این باره اطلاع ‌رسانی نکرده است.

به ‌باور این مهاجران افغان: این ‌کار را باید نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در ایران انجام می‌دادند، تا این بخش از مردم بیش‌تر در این زمینه، آگاهی پیدا می‌کردند.

با این همه ،مهاجران افغان در ایران، خواستار این هستند تا دولت افغانستان، زمینه‌ی رای‌دهی را برای‌شان فراهم سازد.

 آن‌ها علاقه‌مند به آینده‌ی سیاسی کشورشان هستند و رای‌شان را برای روی کار آمدن دولت آینده کارا می‌خوانند.

در همین حال، مقام‌های ایرانی در این زمینه، ابراز آمادگی کردند، آنان میگویند: اگر دولت افغانستان می‌خواهد صندوق‌های رای‌دهی را در مراکز مشخصی در ایران بگذارد، آن‌ها آماده‌اند تا مسائل فنی از جمله برآورده شدن امنیت آن را به دوش گیرند.

محمد عجمی مشاور والی خراسان و مسئوول اداره‌ی کل امور اتباع و مهاجران خارجی می‌گوید: ما آماده‌ی این‌کار هستیم و از این روند پشتیبانی می‌کنیم.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در شانزدهم حمل سال 1393 برگزار شود و گمان می‌رود که بیش‌تر مردم در پروسه رای دهی شرکت کنند.

از سوی دیگر قرار بود تا دیگر شهروندان افغانستان که به کشورهای ایران و پاکستان کوچ‌ کرده‌اند، بتوانند رای خود را به صندوق‌های بریزند، ولی دولت افغانستان اعلام کرد که برای پیش‌برد این روند بیش از 50 ملیون دالر امریکایی نیاز است که چنین پولی در دسترس نیست.

گزارش: پدرام

ادیت: شعیب تنها شکران

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top