در بغلان از موترهای باربری، سالانه ۱،۳ میلیون افغانی به شکل غیرقانونی گرفته می‌شود

خبرگزاری کهندژ در تفاهم با اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در هرات و هم پیمان شدن با شماری از رسانه های داخلی کشور، جهت حمایت از ژورنالیزم تحقیقی از این برنامه پشتیبانی می نماید.

خبرگزاری کهندژ پس از این گزارش های تحقیقی رسانه های هم پیمان در این برنامه را با ذکر منبع و مالکیت امتیاز آن مربوط به رسانه و خبرنگاری که موضوع را تحقیق کرده است، از طریق خبرگزرای کهندژ بازپخش می نماید.

تمام امتیازات و مسوولیت گزارش های تحقیقی بازپخش از طریق خبرگزاری کهندژ مربوط به رسانه و خبرنگارانی که موضوع را تحقیقی کرده اند، میباشد و هدف از این اقدام حمایت و پشتیبانی از ژورنالیزم تحقیقی و رشد خبرنگاری تحقیقی در کشور است.

یافته‌های آژانس خبری پژواک نشان می‌دهد که ماموران شاروالی و ترانسپورت در دروازه‌ها و بنادر شهر پُل‌خُمری، از موترهای باربری روزانه ده‌ها هزار افغانی به شکل غیرقانونی می‌گیرند.

بر اساس فرمان رئیس جمهور، در داخل کشور گرفتن کمیشن از موترهای باربری به نام ترانسپورت معاف شده؛ اما ماموران شاروالی و ترانسپورت در دروازه‌های شهر پُل‌خُمری، از موترهای باربری به نام کمیشن ترانسپورتی و خدمات شهری پول اخذ می‌کنند.

در تحقیقات آژانس خبری پژواک، واضح شده است که این افراد، پول ذکر شده را به عوض خزانۀ دولت، حیف و میل می‌نمایند.

خبرنگار آژانس خبری پژواک، بخاطر تکمیل نمودن این گزارش؛ به محل رفته، در کنار رانندگان با مقامات نیز گفتگو کرده و هم‌چنان تصاویرى را به دست آورده است که بر اساس آن، ماموران ترانسپورت و شاروالی از موترهای باربری پول می‌گیرند.

رانندگان: اگر پول ندهیم، با لت و کوب مواجه میشویم

شکرالله یک‌تن از رانندگان در دروازۀ شمالی شهر پُل‌خُمری به آژانس خبری پژواک گفت: “از کابل بوره آوردم که آن را به مزار شریف انتقال می‌دهم؛ اما شما دیدید که در دروازه از نزد من ۱۰۰ افغانی گرفت.”

وی در پاسخ یک سوال گفت: “اگر پول ندهم بخاطر ۱۰۰ افغانی، چندین روز در اینجا متوقف خواهیم ماند و امکان لت و کوب و حتی مرگ من نیز موجود است.”

بازمحمد راننده‌ی دیگر نیز به پژواک گفت که از کندز تا پُل‌خُمری در مسیر راه، دو هزار افغانی را به نام‌های گوناگون به پولیس، ترافیک، مامورین شاروالی و ترانسپورت داده است.

وی افزود: “نمی‌پرسد که چه بار کردید، با چوب ایستاده می‌باشند و اگر پول ندهید، هم موتر را می‌زنند و هم شما را می‌زنند.”

موصوف علاوه کرد که به ولایت بلخ می‌رود و ممکن است تا رسیدن به هدف، یک‌هزار افغانی دیگر نیز به همین نام‌ها پرداخت کند.

تعداد زیادى از رانندگان دیگر نیز شکایات مشابه دارند و می‌گویند که در بدل پول هیچ‌گونه پارچه نمی‌دهند.

آنها می‌گویند که روزانه این افراد ده‌ها هزار افغانی به دست می‌آورند که به عوض خزانۀ دولت حیف و میل می‌شود.

رانندگان ذکرشده، از مقامات حکومتی ذیربط خواستار حل این معضل شده‌اند.

بر اساس قانون خدمات شهری، باید تنها از موترهای مسافربری در مکان‌های مشخص پول گرفته شود.

اما در تصاویر که از بندر مزار شهر پُل‌خُمری به دست آورده شده است دیده می‌شود که ضمن موترهای مسافربری، از موترهای باربری نیز پول گرفته می‌شود.

یک مسئول آمریت ترانسپورت در این منطقه که نمی‌خواست نامش در گزارش ذکر شود، به پژواک گفت که وی و دوستانش در اخذ پول غیر قانونی دست ندارند.

وی افزود: “در کنار ما دفتر دیگر ایجاد شده است، چندین تن در آن نشسته‌اند، نمی‌دانم که با کدام نام از موترها پول می‌گیرند؛ اما اینقدر می‌دانم که این مکان را از شاروالی به قرارداد گرفته‌اند.”

اما محمد رسول مسئول دفتر ایجاد شده به نام شاروالی، به آژانس خبری پژواک گفت، آنها بر اساس قانون تنها در بدل خدمات شهری، از موترهای مسافر بری پول به دست می‌آورند.

اما قسمیکه در گزارش تشریح شده، این موضوع قسم دیگر است.

محمد رسول گفت: “ما چهار تن مامورین رسمی شاروالی نمی‌باشیم، برای ما روزانه ٣٠٠ افغانی می‌دهند و ما برای شان از موترها پول می‌گیریم و این پول را به کسی می‌دهیم که این مکان را به کرایه گرفته است.”

از تاریخ پارچه‌های موجود در این دفتر، واضح می‌شود که این افراد روزانه تنها به چهار یا پنج موتر پارچه می‌دهند که در بدل هر پارجه، ۲۰ الی ۳۰ افغانی می‌گیرند.

اما قراردادی که در بخش دروازه‌های پُل‌خُمری، آژانس خبری پژواک به دست آورده است، این مقدار پول از مقدار تعیین شده بسیار کم است و آنها را پوره کرده نمی‌تواند.

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تلگرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top