سومین مین کنفرانس «گفت‌وگوهای امنیتی » پایان یافت

سومین کنفرانس بین‌المللی “گفت‌وگوهای امنیتی” در شهر هرات به کارش پایان داد. نماینده‌گان نزدیک به سی کشور منطقه و جهان در این کنفرانس دو روزه شرکت کرده و پیرامون اعتماد سازی در منطقه گفت‌وگو نمودند.برگذارکننده گان این کنفرانس میگویند: هدف از تدویراین کنفرانس تفاهم سازی بین کشورهای منطقه وجهان میباشد.

در کنفرانس بین المللی “گفت‌وگوهای امنیتی” هیأت‌هایی از کشورهای پاکستان،ایران، عراق،آذربایجان، آمریکا و نماینده‌گانی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا شرکت کرده بودند. Picture5

مسوولان برگزاری این نشست گفته‌اند که اعتمادسازی در منطقه هدف اصلی این کنفرانس بوده است.

داوود مرادیان رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان میگوید: پیام هیئت آمریکا برای افغانها این بوده است که مردم ایالات متحده فکرمیکنند که آمریکایی ها در افغانستان شکست خورده اند و تصامیم آمریکا در کابل گرفته میشود تا واشنگتن.

وی میگوید: هرگاه قرارباشد که امنیت به منطقه برگردد، امنیت به خشونت وجنگ برنمیگردد، باید امنیت انسانیت محورباشد و نگاه کنفرانس گفتگوهای امنیتی هرات نسبت به مقول امنیت یک پدیده انسانیت محور میباشد.

به گفته ی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان: نا امنی های افغانستان باعث نگرانی کشورهای همسایه ومنطقه گردیده است.

درهمین حال دیوید سیدنی معاون پیش وزارت دفاع آمریکا که دراین کنفرانس شرکت کرده است میگوید: مردم آمریکا همواره دولت را انتقاد میکنند که قضایای افغانستان موفق نبوده است و دولت ایالات متحده را مورد پرسش گری قرار میدهند.

وی اظهار امیدواری کرد که رئیس جمهوری جدید افغانستان ، بزودی پیمان امنیتی رابا ایالات متحده به امضا برساند تا حضور نیروهای آمریکا درافغانستان قانون مند گردد.

ازسوی هم حمید زارعی مدیرعامل موسسه مطالعات بین الملی مواد مخدرازکشورایران میگوید: دراین کنفرانس درموردسه گزینه توصعه ، کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر بحث صورت گرفته است.

وی به این عقیده است که افغانستان به تنهای نمیتواند با کشت، قاچاق، ترانزیت وترافیک مواد مخدر مبارزه نماید و این نیازمند همکاری های جدی منطقه میباشد.

گفته میشود: دراین کنفرانس که زیر تدابیر شدید امنیتی در ولایت هرات برگزار شده بود، درباره سطح همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و چالش‌هاس پیش رو بحث و گفتگوهایی انجام شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top