شکایت شهرواندان هرات از موجودیت وسایل نقلیه ی دود زا در این ولایت

شماری از شهروندان هرات ازموجودیت وسایل نقلیه دود زا در این ولایت شکایت دارند. آنان می گویند: وجود این وسایل باعث آلودگی هوا گردیده و تعداد زیادی از مردم را به مشکلات تنفسی دچار کرده است.اما مسولان اداره محیط زیست ولایت هرات میگویند: با راه اندازی یک سلسله پروژه ها توانسته اند تا حدی جلو این آلوده گی ها را بگیرند.

هرات از جمله ولایتهای به شمار میرفت که از لحاظ آلودگی محیط زیستی نسبتا در امان بوده وچند سال قبل به عنوان یکی از هزار شهر پاک جهان نیز شناخته شده بود.1

اما در این روزها شمار زیادی از افرادیکه در این ولایت زنده گی میکنند از آلودگی های محیط زیستی سخت نگران اند.

آنان علت آلودگی محیط را وجود بعضی موترسایکل ها ، موترها وحمام های موجود در این ولایت میدانند.

در همین حال مسئولان شاروالی هرات می گویند: وجود این موتر و موتور سایکل ها که گاز های مضر تولید میکنند، با عث امراض گوناگون وتخریب سیستم تنفسی می گردد.

غوث نیکبین سرپرست شاروالی هرات: عواملی که با عث امراض گوناگون میگردد باید از بین برده شود در غیرآن، مریضی ها تنفسی افزایش خواهد یافت.

نیکبین افزود: وجود درختهای سرسبز باعث کاهش این عوامل تخریب کننده میگردد و ریاست شاروالی در زمینه غرس نهال و ایجاد فضای سبز به منظور جلوگیری از گسترش این مریضی، تا حال اقدام جدی ننموده است.

با این حال مدیر اطلاعات آگاهی عامه محیط زیست میگوید: اداره محیط زیست برنامه های را راه اندازی کرده که بر اساس آن، وسایلی که دود می کنند وبا عث آلودگی هوا میگردند، جمع اوری گردیده وبه ریاست ترافیک انتقال داده می شود.

مسوولان مدیریت ترافیک هرات نیز راه اندازی این پروگرامها را مفیدارزیابی کرده ومیگویند: این برنامه ها باعث شده تا فیصدی زیادی از الودگی هوا کاهش داده شود.

آلودگی هوا همواره یکی از معضلات اجتماعی در افغانستان بوده  که به گفته مردم، ازجانب دولت تاکنون به این معضل مبارزه جدی صورت نگرفته است. داکتران متخصص میگویند که هوای آلوده به سیستم تنفسی بسیار مضر بوده و حتی گاهآ باعث مرگ انسان نیز می شود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top