طلای سرخ افغانستان و کم مهری های دولت

زعفران کاران هرات، از افزایش حاصلات این گیاه خبر داده می گویند دولت باید زمینه صادرات تولیدات آن ها را نسبت به گذشته بیشتر فراهم نماید.

ده سال قبل کِشت زعفران از یک ولسوالی شروع و امروز به گونه ‌ای چشم گیری در همه ولسوالی ها و اطراف شهر هرات گسترش یافته است.

گیاهی که برای جایگزین کِشت کوکنار در بین دهاقین ترویج شد، امروز مایه سربلندی افغانستان گردیده است.

شماری از خانواده های که برای چیدن گل زعفران به صحرا آمده اند، خرسندی شان از کاشت این گیاه بیان کرده و می گویند که آنان این کار را با عشق انجام میدهند.

خدیجه یک تن از کارگران کِشتزار زعفران در ولایت هرات می گوید در این فصل آنان شروع به چیدن گُل زعفران می کنند و این کار برای شان خوش آیند است.

او از دیگر کشاورزان می خواهد که به جای کِشت کوکنار اقدام به کِشت حلال کنند.

صوفی ابراهیم یک تن از دهقانان زعفران کار می گوید از هشت سال بدین سو به کِشت زعفران روی آورده است.

او از اینکه توانسته طی این مدت حاصلات زیادی را از کِشت این گیاه به دست آورد ابراز خوشی می کند، اما از دولت می خواهد، تا با حمایت از صادرات زعفران و جلوگیری از تولیدات مشابه دهقانان را حمایت بیشتر نماید.زنان کارگر در کِشتزارهای زعفران

از سوی هم مسوولان اتحادیه ملی زعفران‌ کاران ادعا دارند که حکومت نتوانسته برای فروش محصولات ‌شان در بیرون از کشور بازاریابی کند.

بشیراحمد رشیدی رییس اتحادیه زعفران کاران هرات از حکومت می‌ خواهد تا جلو مافیا را گرفته و محصولات‌ شان را با نام و آرم افغانستان در بیرون از کشور به فروش برساند.

با این حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید امسال نسبت به سال پار بیشتر از 7 هزار هکتار زمین زیر کِشت زعفران قرار گرفته است و براساس پیش بینی آنها نزدیک به بیست تُن زعفران از زمین های کِشت شده، امسال برداشت خواهد شد.

او تاکید دارد، که اداره محلی هرات در تلاش بازار یابی بیشتر برای زعفران افغانستان و مخصوصآ این ولایت است و از همین رو در چند ماه گذشته با نماینده گان کشورهای زیادی از اروپا وآمریکا صحبت های در مورد چگونگی صادرات زعفران به این کشور ها صورت گرفته است.

در حال حاضر هرات به عنوان مرکز تولید کننده زعفران در افغانستان به شمار می ‌رود و بر اساس آمارها اضافه تر از ده هزار خانواده در پانزده ولسوالی این ولایت مشغول کِشت وبرداشت گیاه زعفران هستند.

گزارش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top