مبارزات آزاد قفسی میان ورزشکاران افغان و ایران با ۶ مدال طلا به نفع افغانستان به پایان رسید

رقابت های دوستانه رشته ورزشی هوشارافو افغانستان و ایران با قهرمانی ورزشکاران افغان به پایان رسید. در این مسابقات ۲۰ مبارز از کشورهای ایران وافغان با یکدیگر به خاطر دوستی بیشتر پیکار نمودند، که ورزشکاران افغانستان توانستند با ۶ مدال طلا مقام اول و ورزشکاران کشور ایران با ۳ طلا در جایگاه دوم قرار گرفتند.

این برای اولین باریست که رقابت های بین اللملی هوشارافو سازمان HFC در هرات بین کشور های ایران وافغانستان برگزار می شود.

بریالی امینی رئیس فدراسیون هوشارافو در این ولایت میگوید: این مبارزه‌ها که از سطح بالایی برخوردار است، برپایه‌ ی دعوتی که فدراسیون  هرات کرده ۹ مبارز ایرانی به هرات آمدند تا در برابر ۹ مبارز افغان قرار گیرند.

از سوی دیگر ورزشکاران دوکشور ورزش را صلح دانسته می گویند با خاطر تبادل تکنیک و دوستی مستحکم با یکدیگر پیکار می کنند.

ننگیالی یکتن از ورزشکاران افغان، براین باوراست که برگذاری چنین مسابقاتی میتواند دوستی و روابط حسنه را میان دوکشور مستحکم تر بسازد.

همچنان سعید یکتن از ورزشکاران ایران نیز، با ابراز خرسندی تاکید دارد که تبادل تجربیات و برقراری روابط دوستان میان دوکشور میتواند، بر رشد ورزش های مختلف و ورزشکاران تاثیر گذار باشد.

در همین حال کاوه حیدریان نماینده فدراسیون جهانی هوشارافو می گوید: قرارست رقابت های این رشته ورزشی در ایران برگزار گردد و کشور های ارمنستان، آزربایجان و ترکیه اشتراک دارند، بناء تیمی هم از کشور افغانستان نیز در این رقابت ها اشتراک خواهد داشت.

سرانجام رقابت های دوستانه مبارزات آزاد هوشارافو سازمان اچ اف سی که بین نه اشتراک کننده از کشور ایران و ۹ اشتراک کننده ازکشور افغانستان به میزبانی ولایت هرات برگزار گردید.

ورزشکاران افغانستان توانستند با ۶ مدال طلا گاپ قهرمانی دوستی مبارزات آزاد قفسی را از آن خود کنند و  ورزشکاران کشور ایران با ۳ طلا در جایگاه دوم قرار گرفتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top