ممنوع شدن 85 درصد واردات گمرکی، از طریق گمرک ولایت فراه

قرار است طی روزهای آینده 85 درصد واردات کالای که از طریق ایران به گمرک ولایت فراه داخل میشود، ممنوع گردد. در اسنادی که به دسترس گزارشگر ما قرار گرفته است، آمده است سراز تاریخ 25 سنبله سال روان، واردات مواد نفتی، سمنت، آهن آلات، سیخ گل و لارند، محصولات گلی (سرامیک و کاشی) تا آخیر سال مالی مسدود گردد. درهمین حال شماری ازتاجران و نماینده گان مردم در شورای ولایتی فراه، هشدار میدهند که این اقدام دولت برای آنان قابل پذیریش نیست و درصورت عملی شدن آن شاهراه هرات – قندهار را بروری تردد وسایط باربری میبندند.

دراین اسناد آمده است که به تاریخ 24 سرطان سال روان رئیس جمهور کشور در دیدار با رئیس گمرک ولایت فراه، از مشکلات موجود در آن اداره به شدت انتقاد کرده است و به تاریخ 25 سرطان در جلسه ی معینیت عواید و گمرکات تصمیم شده است، که مواد نفتی، سمنت، آهن آلات، سیخ گل و لارند، محصولات گلی (سرامیک و کاشی)  باید صد فیصد محصول گردد، در غیر آن از تاریخ 25 سنبله سال روان تا آخیر سال مالی واردات این اجناس از طریق گمرک ولایت فراه ممنوع گردد.

به نقل از اسناد این چهار قلم از اجناس که 85 درصد واردات گمرک ولایت فراه را تشکیل میدهد، به علت کاهش عواید گمرکی آن ولایت ممنوع میباشد، تا تاثیرات افزایش عواید از گمرکات ولایات هرات و نیمروز بررسی شود.

درهمین حال نماینده گان مردم در شورای ولایتی فراه میگویند: دولت بجای اینکه بزرگترین منبع عوایدی این ولایت را مسدود میسازد، مفسدین را شناسائی و جلو حیف و میل شدن عواید ملی را بگیرد.

فرید بختور رئیس شورای ولایتی فراه تاکید دارد، که اگر این اقدام دولت عملی شود، تعداد زیادی از افرادی که در بخش های مختلف دراین راستا مصروف کار هستند، بیکار خواهند شد و دراین صورت سطح نا امنی ها دراین ولایت به مراتب از گذشته افزایش خواهد یافت.

از سوی هم شماری ازتاجران در فراه هشدار میدهند، که اگر این اقدام دولت به اجرا گذاشته شود، آنها شاهراه هرات – فراه و فراه – قندهار را بروی کالای تجارتی مسدود خواهند کرد.

محمد شاه یکتن از تاجرانی است که تاکید میکند، در صورت عملی شدن این طرح ضربه ی بزرگی بر پیکره ی کار و بار شان وارد خواهد شد و تجارت شان با مشکل روبرور میشود.

خواستیم دراین زمینه دیدگاه مسئولان گمرک و اداره ی محلی ولایت فراه را نیز باخود داشته باشیم، اما با تلاش های زیاد، آنها حاضر به پاسخگوی در این رابطه نشده اند.

گمرک ولایت فراه از جمله ی پردرآمد ترین گمرکات کشور به شمار میرود، که به گفته ی تاجران و نماینده گان مردم در شورای ولایتی فراه، بیشترین فساد دراین گمرک وجود دارد و در موارد زیادی حتی مسئولان محلی در فراه نیز در حیف و میل عواید و فساد دراین گمرک سهیم هستند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top