نبود شهرک‌صنعتی در فراه، چالش اصلی سرمایه‌گذاران

مسوولان محلی در ولایت فراه از نبود شهرک صنعتی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند بی‌توجهی‌های اداره مرکزی سبب شده تا فراه با گذشت حدوداً یک و نیم دهه از تحولات اقتصادی هنوز هم بدون شهرک‌صنعتی باشد.

آنان می‌گویند که دولت باید امنیت تاجران در این ولایت را تامین کند و در قسمت ورود برق وارداتی به این ولایت توجه خاص داشته باشد.

فراه ولایتی با جمیعت بیش از یک میلیون نفر در غرب کشور تا هنوز به علت نداشتن برق و بی‌توجهی دولت مرکزی، از داشتن شهرک‌صنعتی محروم است.

شماری از فعالان مدنی و نماینده‌گان مردم در شورای ولایتی این ولایت از این مسئله انتقاد نموده و مسوولان محلی و حکومت مرکزی را به بی‌توجهی در این امر متهم می‌سازند.

خیر محمد نورزی معاون شورای ولایتی فراه از بی‌توجهی حکومت انتقاد کرده می‌گوید دولت در 15 سال گذشته نتوانسته برق را برای شهروندان فراه مهیا سازد.

به باور آقای نورزی تا زمانیکه حکومت زمینه را برای کار و تجارت و تامین و امنیت مساعد نسازد، تاجران هیچ‌وقت برای سرمایه‌گذاری در این ولایت علاقه‌مندی پیدا نمی‌کند.

در همین‌حال حاجی عسکر فقیرزاده رییس اتاق‌های تجارت فراه می‌گوید با این که برای برخی از تاجران در این ولایت زمین برای ایجاد کارخانه‌جات از سوی حکومت داده شده است، اما آنان نسبت به نبود برق در این ولایت هیچ علاقه‌مندی برای ایجاد کار خانه‌های تولیدی و صنعتی از خود نشان نداده اند.

وی می‌گوید اگر حکومت زمینه را برای تاجران فراهم سازد، آنان علاقه‌دارند در ولایت خود سرمایه‌گذاری کنند.

آقای فقیرزاده گفت حکومت باید برق، آب و دیگر امکانات اولیه برای راه‌اندازی شهرک‌صنعتی را فراهم‌سازد تا تاجران با خیال‌آرام سرمایه‌گذاری کنند.

از سوی هم عبدالرحیم اسحاق‌زی شهردار فراه با تایید مشکلات سر راه تاجران در این ولایت می‌گوید، روند طی مراحل فروش زمین به تاجران فراه اغاز شده و به‌زودی شاهد اغاز به فعالیت یک شهرک‌صنعتی خواهیم بود.

آقای اسحاق‌زی می‌گوید که هم‌اکنون یک قسمت وسیع در جنوب شهر فراه برای شهرک صنعتی در نظر گرفته شده و شماری از تاجران، زمین نیز گرفته اند اما بنا بر دلایل مشخص تا اکنون اقدام به فعالیت نکرده اند.

او گفت بیشتر تاجران حتی ماشین‌آلات نیز خریداری کرده اند اما مشکلات امنیتی و چالش‌های دیگر سر راه آنان، فعالیت‌شان را متوقف ساخته است.

از سوی هم والی فراه علت نبود شهرک‌صنعتی در این ولایت را بی‌توجهی دولت مرکزی، نبود برق و عدم تامین امنیت تجاران از سوی حکومت  عنوان می‌کند.

محمد عارف شاه‌جهان والی فراه می‌گوید تا زمانیکه به صورت کلی به این مشکلات رسیدگی صورت نگیرد، ساخت شهرک‌صنعتی در این ولایت ناممکن خواهد بود.

این در حالی‌است که در زون غرب افغانستان به استثنای ولایت هرات دیگر هیچ  ولایتی شهرک‌صنعتی ندارد، و این مسئله همواره دامنه فقر اقتصادی و معضل بی‌کاری را در این ولایت‌ها افزایش داده است.

اما دیده شود که مسوولان حکومتی که همواره تعهدات‌شان را که مبنی بر ایجاد شهرک‌های صنعتی و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در ولایات محروم کشور داده اند، تا چه حد گام عملی بر خواهند داشت.

گزارش:  پدرام قاضی‌زاده

ویرایش: نذیر ایوبی

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top