نگرانی باشنده گان هرات از افزایش جرم های جنائی و آدمربائی در این ولایت

افزایش جرم‌های جنایی به ویژه آدم‌ربایی در هرات مردم را به ستوه آورده است. شماری از باشنده‌های هرات می‌گویند: مسوولان محلی و مرکزی تاکنون در مهار جرم‌های جنایی و آدم‌ربایی‌ها ناتو بوده‌‌اند. درهمین حال مسوولان محلی هرات از بازداشت یک گروه آدم‌ربا خبر داده می‌گویند که تلاش‌ها برای کاهش جرم‌های جنایی ادامه دارد.

در کنار ناامنی و فقر و بیکاری، جرم‌های جنایی و آدم ربایی بزرگترین چالش در برابر شهروندان است.

باشنده گان هرات از افزایش جرم‌های جنایی به ویژه آدم‌ربایی به ستوه آمده می‌گویند: که مسوولان محلی و امنیتی تاکنون هیچ‌گونه اقدام بنیادی برای مهار این چالش نکرده ‌اند.

شماری از باشنده گان هرات میگویند: سال هاست مردم این ولایت، از ناحیه رنج میبرند و تا اکنون هیچ فکری به حل ریشه ی این معضلات از سوی دولتمردان صورت نگرفته است.

شماری از عضای شورای ولایتی هرات  هم میگویند: با آنکه بارها نگرانی مردم را درقسمت افزایش جرایم جنایی و آدم ربائی ها با اداره ی محلی و مسوولان مرکزی شریک ساخته اند، اما دولت همچنان در مهار کردن این پدیده بی تفاوت و یا ناتوان بوده است.

وکیل احمد کرخی یکتن از عضای شورای ولایتی هرات تاکید دارد، بزرگترین چالش پولیس این است، که با واسطه و حمایت زورمندان و مقام های مرکزی افراد ناتوان و غیر مسلکی را در پست های بلند گماشته میشوند و توانایی انجام کار را ندارند.

او میگوید: تازمانیکه روابط بر ضوابط حاکم باشد، امنیت به گونه ی درست آن تامین شده نمیتواند.

به تازه گی هم نیروهای امنیت ملی هرات دوشب قبل موفق شده اند، تا یک طفل خورد سال را که هفته گذشته از ناحیه دوازدهم شهر هرات اختطاف شده بود، از قید آمربایان نجات دهند.

به تازگی نیروهای امنیت ملی شب گذشته یک کودک را از چنگ آدم‌ربایان که هفته گذشته ربوده شده بود، آزاد ساختند.

درهمین حال مسوولان محلی هرات می‌گویند: در سال روان تاکنون هفت مورد اختطاف و هشت مورد ناپدید شده از سوی نیروهای امنیتی به ثبت رسیده است، که از این میان شماری نجات یافته اند.

سید عبدالوحید قتالی والی هرات بر مبارزه ی جدی با گروه های اخلال گر و آدم ربا تاکید نموده میگوید؛ مبارزه برای کاهش جرم‌های جنایی به‌گونه جدی ادامه دارد.

نگرانی‌ها از افزایش جرم‌های جنایی در هرات درحالی بالا گرفته که دو روزقبل نیز شماری از باشنده های ناحیه دوازدهم این ولایت به دلیل اختطاف یک دوکاندار دست به تظاهرات زده و مسیر هرات – اسلام‌قلعه را برای چند ساعت مسدود ساخته‌اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top