ورزش صبح‌گاهان، سلامتی دایمی

ساعات اولیه صبح است و ترافیک جاده‌ها، به‌خصوص جاده‌های تخت سفر، پارک استدیوم و سایر مکان‌های سرسبز شهر هرات، از پیر و جوان، زن و مرد پس از ادای نماز صبح از خانه بیرون شده و به‌خاطر سلامتی جسمی‌شان به ‌نرمش‌های صبح‌گاهی می‌پردازند.

این روزها فرهنگ ورزش کردن در صبح، میان شهروندان هرات به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و بیشتر شهروندان این‌کار را برای سلامتی دایمی موثر عنوان می‌کنند.

محمدآصف با سن بالاتر از 50، به یکی از مکان‌های سرسبز هرات به‌نام تخت سفر آمده و می‌گوید که این کار بر سلامتی‌اش تاثیر مثبت گذاشته است.

او می‌گوید از چند سال به این‌سو مشغول ورزش صبح‌گاهان می‌باشد و تا کنون کمتر به‌خاطر بیماری به داکتر مراجعه کرده است.

سکینه که با خانواده و کودکان‌اش به ورزش آمده خرسند است و می‌گوید داکتران همواره برایش ورزش را توصیه می‌کردند و حالا که این‌کار را انجام می‌دهد و در اجرای کارهای روزانه خویش موفق‌تر است.

فرید احمد یک‌تن دیگر از شهروندان هرات می‌گوید وقتی صبح به این‌جا به‌خاطر ورزش می‌آید می‌تواند تمامی کارهای روزانه خود را با فکر آرام انجام دهد.

در همین‌حال مسوولان صحی در هرات به این باور هستند که ورزش در قسمت سالم نگهداشتن فشار خون انسان، مفید می‌باشد.

داکتر منوچهر مطهری آگاه مسایل صحی در هرات می‌گوید ورزش کردن سپری برای انواع بیماری‌ها از جمله قند، بیماری‌های قلبی و فشار خون است.

او می‌گوید وقتی کسی روازنه حداقل نیم‌ساعت ورزش می‌کند با کسی که هیچ‌گاهی ورزش نمی‌کند تفاوت‌های زیاد دارد.

در چند سال پسین علاقه‌ی مردم نسبت به ورزش افزایش یافته است و می‌توان گفت در چند سال اخیر، افغانستان دستاوردهای خوب ورزشی نیز داشته‌است.

گزارش: نذیر ایوبی

ویرایش: پدرام قاضی‌زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top