پیش رفت 95 درصدی کار ساخت خط آهن هرات – خواف

ریل های که با قرار گرفتن در کنار هم بر روی دشت های طولانی دو خط موازی را تشکیل میدهند، تا آینده پشیرفته ای را برای افغانستان رقم بزنند.

خط آهن هرات – خواف که از کمک بلاعوض کشور ایران برای افغانستان ساخته می شود، قرار است درآینده نزدیک بخشی از آن افتتاح و به بهره برداری سپرده شود.

کارساخت خط آهن که قبلآ به دلیل مشکلات امنیتی برای مدتی به حالت تعلیق درآمده بود، اکنون از تامین امنیت خوبی برخوردار می باشد و جریان کار آن سرعت گرفته است.

میراکبر یعقوبی رییس شرکت سازنده خط آهن هرات – خواف می گوید این خط آهن به طول 62 کیلومتر از مرز شمع تیغ ایران آغاز و تا منطقه روزنک ولسوالی غوریان ولایت هرات از کمک بلاعوض کشور ایران برای افغانستان ساخته می شود.

میراکبر یعقوبی رییس شرکت سازنده خط آهن هرات – خواف

او گفت که کار ساخت آن 95 درصد به پیش رفته است و تا آخیر سال روان به بهر برداری سپرده خواهد شد.

با ساخته شدن این بخش از خط آهن هرات – خواف، افغانستان از طریق ایران به اروپا وصل می‌‌شود، اما با ختم قطعه سوم این خط آهن در ولسوالی غوریان هرات هنوز پروژه ناقص است، زیرا ساخت بخش چهارم آن از ولسوالی غوریان تا شهرک صنعتی در جنوب شهر هرات به عهده‌ای دولت افغانستان بوده و تا هنوز کار عملی در این بخش شروع نشده است.

سیدمحب الله صدیقی فرمانده کندک خط آهن هرات – خواف می گوید اکنون مسیر کار این خط آهن از تامین امنیت خوبی برخوردار است.

او گفت هرزگاهی مخالفان مسلح دولت در این مسیر دست به یک سلسله ناامنی ها می زنند اما در اولین فرصت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب می شوند.

با این همه حمیدالله خادم رییس اتاق معادن و صنایع حوزه غرب کشور می گوید اگر خط آهن خواف – هرات تنها در ولسوالی غوریان متوقف بماند سودی به حال آنان نخواهد داشت.

او می گوید با انتقال این خط آهن به شهرک صنعتی کار و بار شرکت داران و تاجران بهبود خواهد یافت.

در همین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید آماده گی ها برای ساخت ادامه خط آهن هرات – خواف گرفته شده است و قطعه چهارم به دوفاز تقسیم میشود که قطعه اول 43 کیلومتر وقطعه دوم 44 کیلومتر طول دارد، که فاز اول آن از سوی کشور ایتالیا ساخته میشود.

فرهاد افزود اکنون هیچ مشکلِ در مسیر راه ساخت این خط آهن وجود ندارد و اداره محلی تلاش دارد تا به زودی فاز سوم آن را که کارش رو به اتمام است افتتاح کند.

سخنگوی والی هرات گفت با ختم کار فاز سوم و بهره برداری از این خط آهن، یک ایستگاه مسافران و گمرک در منطقه ای روزنک ولسوالی غوریان این ولایت ساخته شده و قرار است که از آن بهره برداری صورت گیرد.

تفاهم نامه ساخت خط آهن هرات – خواف درسال 1385 بین دولت های افغانستان و ایران امضا و کار ان درهمان سال اغاز شد، اما تا هنوز مشخص نیست که کار تکمیل کامل این خط آهن چه وقت تمام خواهد شد.

گزارش: نذیر ایوبی

ایدیت: پدرام قاضی زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top