چاپ و رونمائی کتاب (سه قطعه ی روی زمین) اثر محمود طرزی پس از یک قرن از سوی دفتر تیکا درهرات

کتاب سفرنامه (سه قطعه روی زمین) اثر محمود طرزی پدر روزنامه نگاری نوین کشور پس از یک قرن از سوی دولت ترکیه چاپ و درهرات رونمائی شد.

همچنان به منظور یاد بود از تلاش ها و دستاوردهای محمود طرزی نمایشگاهی در هرات برگزار شده است، که در آن نامه ها و مکاتب رسمی میان محمود طرزی و دولت عثمانی ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

این کتاب که بنام سیاحت نامه ی سه قطعه ی روی زمین میباشد، یکی از آثار با ارزش تاریخی افغانستان و از سفرنامه های مهم محمود طرزی در کنار پدرش سردار ملا محمد خان طرزی خوانده میشود.

علی ارغون چنار رئیس دفتر تیکا ” آژانس انسجام همکاری جمهوری ترکیه” درهرات، میگویند: این کتاب که از سوی دولت ترکیه چاپ شده است، از جمله ی آثاری است که برای محقیقین، جامعه شناسان و مردم شناسان افغانستان و خارج از این کشور کمک مینماید.

دفتر تیکا، همچنان با گذاشتن ۴۰ قطعه مکتوب، نمایشگاه یک روزه ی را که نامه ها و مکاتب رسمی میان محمود طرزی و دولت عثمانی ترکیه در آن به نمایش گذاشته شده است در هرات برگزار کرده است.

درهمین حال مسئوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند؛ که این کتاب نشان دهنده روابط سیاسی عمیق میان افغانستان و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی است.

آریا روفیان رئیس اداره ی اطلاعات وفرهنگ هرات میگوید: در سفر نامه از کشورهایی یاد شده است، که محمود طرزی به آنان سفر کرد، تا در آن زمان روابط خارجی افغانستان را گسترش دهد.

روابط سیاسی و فرهنگی افغانستان و ترکیه پیشینه طولانی دارد.

عبدالغنی خسروی یکتن از استادان پوهنتن هرات، به این باور است که افغانستان و ترکیه در روزهای دشوار کنار هم بوده اند و کمک های این کشور به مردم افغاستان بسیار مهم و ارزنده است.

پیش از این نیز دفتر تیکا یا انسجام همکاری جمهوری ترکیه در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی در ولایت هرات، کمک های را کرده است و آنطوریکه مسئوولان این دفتر میگویند: قرار است در آینده نیز هنرمندان و بازیگران سینما و تئاتر هرات را نیز در بخش های مورد نیاز شان کمک و همکاری نمایند.

گزراش: آدینه قاضی زاده

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top