کاهش هفتاد درصدی جرایم جنایی در ولایت هرات

مسوولان صحی در ولایت هرات می‌گویند آمارها نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته نسبت به ماه‌ها قبل، ۷۰ درصد جرایم جنایی در این ولایت کاهش یافته است.

داکتر محمدعارف جلالی سرطبیب شفاخانه‌ی حوزوی هرات می‌گوید با روی کار آمدن حکومت جدید، در یک‌نیم ماه گذشته، تنها ۱۰۷ تن به شمول زنان و کودکان بر اثر شلیک گلوله زخمی و در کنار آن ۲۰۹ تن دیگر بر اثر ضربات چاقو نیز زخمی و به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

او گفت مقایسه این آمار نسبت به ماه‌های گذشته ۷۰ درصد کاهش جرایم جنایی در سطح ولایت هرات را نشان می‌دهد.

در همین حال شیراحمد عمار مهاجر معاون والی هرات می‌گوید نیروهای امارت اسلامی در این ولایت در حال تامین امنیت هستند و در صورت مشاهده ناامنی و افراد مشکوک به سرعت برای بازداشت آن‌ها اقدام خواهند کرد.

وی افزود تاکنون شمار زیاد از افرادی که در جرائمی چون آدم رُبایی‌ها، سرقت و قتل دست داشته‌اند بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.

 

کانال تل‌گرام کهندژ

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top