گرفتاری مامور کنترل و مراقبت سیار گمرک هرات به اتهام فساد اداری از سوی اداره ی امنیت ملی

دریک سال گذشته، بیش از ۱۵۰ دوسیه فساد در هرات، به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده شده است.

سارنوالی هرات می‌گوید ۷۰ دوسیه جدید نیز برای بررسی به این اداره محول شده و در تازه‌ترین مورد، مامور کنترل و مراقبت سیار گمرک هرات که پسر یکی از سناتوران است، نیز از سوی امنیت ملی به اتهام فساد بازداشت شده‌است.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی از مبارزه علیه فساد اداری استقبال نموده و بر برخورد جدی علیه فساد پیشه‌ها تأکید دارند.

فساد اداری یکی از چالشهای عمده حکومت میباشد، که تا کنون افغانستان را در صدر کشورهای فاسد دنیا نگه داشته است.

درهرات اما مسوولان محلی بر مبارزه ی جدی با این پدیده تاکید دارند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگویند: طی یک سال گذشته بیشتر از ۱۵۰ تن به اتهام فساد توسط ارگان های کشفی شناسائی و بازداشت شده اند، که تازه ترین مورد مامور کنترل و مراقبت سیار گمرک هرات از سوی اداره ی امنیت ملی هرات، بالفعل به اتهام اخذ رشوه بازداشت شده است.

یک منبع در امنیت ملی هرات میگوید: این فرد را پادشاه نام دارد و فرزند یکتن از سناتوران کشوراست، که بالفعل در زمان اخذ ۴۶ هزار افغانی پول نمره کرده و ۵۸۵۱۰ افغانی غیره نمره از منطقه پولیس راه گرفتار شده است.

با تماس‌های زیاد دیدگاه این مامور کنترول مراقبت سیار گمرک هرات را بدست آورده نتوانستیم.

از سوی هم خواجه عبدالحق احمدی رئیس اداره ی سارنوالی استیناف ولایت هرات همچنان میگوید: در این سال به اضافه های دوسیه ی که از قبل کارشان باقی مانده بود، ۷۰ دوسیه در سارنوالی اختصاصی مبارزه با فساد اداری قرار گرفته است که از جمله ۱۵ دوسیه تکمیل و محول محاکم شده و ۶ قضیه هم در حال تکمیل شدن است.

درهمین حال شماری از فعالان مدنی وباشنده گان هرات میگویند: فساد اداری یکی از مشکلات جدی دولت افغانستان است و دراین مورد همیشه شعار داده شده و تصمیم گرفته شده تا با جدیدت به این پدیده مبارزه شود، اما ناتوانی دولت باعث شده است تا نه تنها که فساد اداری کاهش نیافته، بل افزایش نیز یافته است.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصا ولایت هرات به این باور است، که اگرمبارزه با فساد اداری از سوی دولت جدی باشد، حکومت اعتماد مردم و جامعه جهانی را جلب میکند و این باعث تقویت روابط جامعه جهانی با دولت افغانستان و اعتماد مردم به حکومت خواهد شد.

بااین همه، بربنیاد معلومات مسوولان محلی هرات، درمیان دوسیه ها متهمین فساداداری، روسا، معاونین و مامورین ادارات مختلف ملکی و نظامی شامل هستند و دوسیههای هم‌چون فرار از محصول و عدم پرداخت مالیه نیز از سوی شرکت‌های خصوصی ثبت شده ‌است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top