یک نهاد اجتماعی برنامه ی را به منظور تشویق و حمایت از بانوان معلول در هرات برگزار کرد

یک نهاد اجتماعی برای تشویق و تقدیر از عملکرد بانوان معلول در هرات یک برنامه حمایتی برگزار کرده است. برگزار کننده های این برنامه می گویند: نهادهای مختلف با این بانوان کمک های مادی کرده اند. با این حال شماری از بانوان معلول در هرات می گویند: برگزاری چنین برنامه هایی دید جامعه را نسبت به افراد دارای معلولیت به خصوص زنان تغییر می دهد. از سوی دیگر مسئوولان کمیسیون حقوق بشر در هرات تاکید می کنند، که باید برای زنان معلول در این ولایت کارهای بنیادی صورت گیرد.

این برنامه برای تشویق و حمایت از بانوان معلول در هرات از سوی یک نهاد اجتماعی برگزار شده است.

در این برنامه خانم های معلول فعال در جامعه مورد تقدیر قرار می گیرند، بانوانی که در شرایط سخت با مشکلات شجاعانه مبارزه کرده اند.

برگذار کننده های این برنامه می گویند: زنان دارای معلولیت مشکلات جدی دارند، اما توانسته اند با این مشکلات به خوبی مبارزه کنند.

به گفته ای این برگذارکننده ها، در این برنامه با این بانوان فعال معلول کمک مادی و معنوی صورت می گیرد.

از سوی دیگر شماری از زنان دارای معلولیت از چالش هایی همانند، دید منفی جامعه نسبت به معلولان به خصوص زنان معلول و ادامه تحصیل و پیدا کردن کار سخن می گویند، که مانع فعالیت های شان در جامعه می شود.

شماری از این بانوان می گویند: برگذاری چنین برنامه هایی کمک می کند، که دید جامعه نسبت به زنان معلول تغییر کند و همچنان باعث تشویق این بانوان می شود.

در همین حال مسئوولان کمیسیون حقوق بشر در هرات نگران وضعیت زنان دارای معلولیت در این ولایت هستند.

عبدالقادر رحیمی رئیس این کمیسیون تاکید می ورزد که دولت و نهادهای مسئوول باید در زمینه بهبود زندگی بانوان معلول کارهایی بنیادی را روی دست بگیرند.

دید منفی برخی افراد جامعه، فراهم نبودن زمینه ادامه تحصیل و نبود کار از مشکلات عمده معلولان به ویژه بانوان معلول در ولایت هرات خوانده می شود.

شماری از این معلولان می گویند: در خیلی از ادارات دولتی و نهادهای خصوصی به دلیل معلول بودن به کار گماشته نمی شوند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top