زنان تجارت پیشه در هرات، نگران آینده تجارت خود هستند

شماری از زنان تجارت پیشه در مرکز تجارتی بانوان پرنس در هرات می‌گویند نگران آینده کاری خود هستند و اگر روند هم‌چنان ادامه پیدا کند، دروازه‌ی تجارت کوچک‌شان بسته خواهد شد.

مرکز تجارتی بانوان پرنس در هرات که یک مرکز خرید و فروش برای زنان می‌باشد، حدوداً دو ماه قبل در هرات به فعالیت آغاز کرد.

مریم یک‌تن از زنان تجارت پیشه در این مرکز می‌گوید در یک هفته‌ی گذشته هیچ مشتری به دوکان او نیامده و اگر این روند هم‌چنان ادامه پیدا کند، بزودی دروازه‌ی دوکان او بسته خواهد شد.

او افزود حکومت برای زنانِ که نان‌آور خانه هستند باید زمینه‌ی کار را فراهم سازد تا مخارج زندگی‌شان را تامین کنند.

شماری دیگر از زنان تجارت پیشه در این مرکز نیز تاکید دارند که سال‌ها همین تجارت کوچک منبع در آمد آنان بوده و در حال حاضر چالش‌ها هر روز بیشتر شده و آنان را نگران آینده شغلی‌شان ساخته است.

از سوی هم شماری از آگاهان اقتصادی به این باور هستند که نبود پول، تاثیر مستقیم روی بازار دارد و با بسته شدن دروازه‌های سازمان‌ها و نهادهای کمک کننده و خانه نشین شدن کارمندان این نهادها، وضعیت اقتصادی کشور از این نیز وخیم‌تر خواهد کرد.

با این حال ادیبا وزیری، رییس اتاق زنان تجارت پیشه در هرات می‌گوید از ده‌ها زن تجارت پیشه در این ولایت اکنون چهار زن مصروف کار و بار تجارت هستند و اگر این روند هم‌چنان ادامه داشته باشد، مشکلات جدی در این بخش بوجود خواهد آمد.

او از حکومت طالبان می‌خواهد تا از زنان تجارت پیشه حمایت صورت گیرد.

در حالی این سخنان بیان می‌گردد که گروه طالبان پس از تعلیق در آوردن تحصیلات زنان و دختران، زنان را از کار در نهادهای داخلی و خارجی منع کردند و در تازه‌ترین مورد وزیر تحصیلات عالی طالبان گفته است که زنان باید در خانه بنشینند و مردان به جای آنان کار کنند و این یک امر شرعی دین اسلام است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top