نشست چهار روزه‌ی سکتور خصوصی صحت افغانستان با تولیدکننده‌گان دوا و لوازم طبی ایران

برای اولین متخصصین و کدرهای علمی حوزه سلامت، اتحادیه دوا فروشان و تورید کننده‌گان تجهیزات طبی در ولایت‌های هرات و کابل، با تجار تراز اول کشور ایران در شهر تهران به هم‌کاری شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری و هم‌چنان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات جلسات رودر رو را به هدف تحکیم روابط تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، راه‌اندازی کردند.

در این نشست چهار روزه، بر علاوه‌ی تلاش برای تحکیم روابط تجاری، چالش‌های اصلی سر راه سرمایه‌گذاری در این حوزه، نیز مورد ارزیابی قرار گرفت بر حل این مشکلات تاکید شد.

نشست‌های (B2B)

سعید دهقانی رییس شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری کشور ایران و برگزار کننده این برنامه می‌گوید که در این نشست ۵۳ تن از بخش‌های مختلف حوزه سلامت از افغانستان و ۱۲۸ شرکت ایرانی شامل این برنامه بودند که به صورت رو در رو ملاقات و تبادل تجاری را انجام دادند.

از سوی هم شماری از اشتراک کننده‌گان افغانستان از راه‌اندازی این برنامه ابراز خرسندی می‌کنند و میگویند اگر برخی موانع از سر راه کاری آنان برداشته شود، عقد قرار داد دارویی از کشور ایران هم به نفع آنان است و در کنار آن بالای کیفیت دوا نیز تاثیر مستقیم دارد.

با این حال شماری از مسوولان شرکت‌های تولید کننده ایرانی نیز می‌گویند که علاقه‌مند استند تا دوا و تجهیزات طبی تولید شده کشورشان را به افغانستان صادر کنند و از ایجاد سهولت‌های لازم نیز سخن می‌زنند.

در همین حال میراجان سلیمان‌خیل رییس اتاق مشترک افغانستان – ایران شعبه هرات – مشهد می‌گوید که تلاش آنان بر گسترش روابط تجاری میان دو کشور جریان دارد و تاکید دارند که گسترش روابط تجاری در حوزه سلامت می‌تواند تاثیرات مثبت در قسمت کیفیت دوا در افغانستان و کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

قابل ذکر است که در چند سال گذشته دوا و تجهیزات طبی تولید شده در کشور ایران بازار خوبی داشت اما در حال حاضر تنها ده درصد این بازار در دست شرکت‌های تولید کننده ایران است.

 

کانال تل‌گرام کهندژ

 

 

 

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top