قفل ماندن غرفه‌ی افغانستان در نمایشگاه‌های قالین

شماری از قالین‌بافان در ولایت هرات از نبود بازار و یک سیستم منظم برای معرفی قالین دست‌بافت افغانستان، در بازار های جهانی شکایت دارند.

محمدعارف نادری رییس اتحادیه صادر کننده‌گان قالین در ولایت هرات می‌گوید به دلیل فعالیت نداشتن نمایندگی‌های سیاسی کشورها در افغانستان، تاجران به نمایشگاه‌های قالین در بیرون از کشور شرکت کرده نمی‌توانند تا صنایع دستی افغانستان را به جهانیان معرفی کنند.

با این حال عزت‌الله یوسفی رییس اتحادیه قالین فروشان هرات نیز می‌گوید سال‌ها قالین افغانستان به گونه‌ی قاچاقی از کشور خارج شده و سپس با نام دیگر کشورها به نمایشگاه، گذاشته می‌شود.

او گفت قالین افغانستان از مرز های غیرقانونی به ایران و پاکستان قاچاق می‌شود و در آنجا پس از پروسس، به نام این کشور به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

از سوی هم شماری از بافنده‌گان قالین در ولایت هرات نیز از پایین بودن دست مزد بافنده‌گی سخن می‌زنند و می‌گویند که ماه‌ها وسال‌ها روی یک قالین کار می‌کنند اما به بهای اندک در بازار به فروش می‌رسد که گاهی کفایت مخارج زندگی‌شان را نمی‌کند.

اما ریاست اقتصاد هرات می‌گوید ۹۵ درصد قالین‌های دستی و سنتی کشور، به خارج صادر می‌شود و در یک‌سال گذشته بیشتر از یک میلیون مترمربع قالین دست‌بافت در کشور تولید شده است.

محمدزبیر دین‌دوست رییس اقتصاد ولایت هرات می‌گوید قالین‌های تولید کشور در یک سال گذشته به یک میلیون و دو صد هزار مترمربع رسیده که از این میان ۹۵ درصد به خارج از کشور صادر شده و ۵ درصد آن در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

بخش بزرگی از قالین‌های دست بافت و سنتی در حوزه شمال و غرب کشور تولید می‌شود و این قالین‌ها با صدها رنگ و سبک‌های مختلف، مشتریان زیادی در بازارهای جهانی دارند.

 

کانال تلگرام کهندژ

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top