افزايش آمار طلاق در ولايت هرات

طلاق پديده ای است که از چند سال بدینسو در افغانستان رایج شده است. حتی می توان این موضوع را یک فرهنگ جدید در تاریخ کشور خواند که در یک دهه گذشته به دلایل مختلف صورت گرفته است. در این میان هرات یکی از ولایاتی است که نسبتا در مقایسه با دیگر ولایات کشور آمار طلاق در آن بالاست. مسئولان ریاست محکمه استیناف هرات می گویند که افزایش آمار طلاق نسبت به هرزمان دیگری آنهار نگران ساخته است. آنان: افزايش آگاهى از حقوق زنان، دسترسی بيشتر زنان به محاکم و نهاد های حقوق بشر و ایجاد اعتماد خوب میان مردم و محاکم را دليل افزايش اين آمار میخوانند.

این روزها آمار مراجعه کنندگان به نهادهای حقوقی و محکمه فامیلی هرات بالاست، خیلی از خانم ها به دلایل مختلف پای شان به مراجع قضایی بازشده و برآمار جدایی زن و مرد از یکدیگر افزوده است.ریاست محکمه استیناف هرات

مسوولان محاکم این ولایت میگویند: بررسی های آنها نشان میدهد که آمار طلاق درهرات نسبت به هر زمان دیگری افزایش یافته و این باعث نگرانی آنان گردیده است.

رئیس محاکمولایت هرات میگوید: طی سال گذشته در حدود 5 صد دوسیه از طریق محکمه ی فامیلی این ولایت فیصله و منجر به طلاق شده است.

قاضی عبدالغفار زبیر رئیس محاکم هرات گفت: همچنان طی ربع اول سال جاری در حدود 124 دوسیه طلاق به محکمه فامیلی هرات ثبت شده است که به حکم تفریق فیصله گردیده است.

درهمین حال رحمت الله رحمت قاضی محکمه فامیلی هرات میگوید: اعتیاد، فقر فرهنگی و اقتصادی، عدم توافق و تحمل کردن زن وشوهر، رقابت ها و چشم وهمچشمی ها، ازدواجهای اجباری وقبل از سن، پخش ونشر فلم وسریال های مبتذل، از جمله موارد عمده ی است که منجر به تفریق بین زن وشوهر میگردد.

وی میگوید: مسئولین محاکم در قدم اول سعی میکنند، تا در بین کسانی که خواهان طلاق هستند، به یک گونه ی صلح نمایند و در صورتی که هیچ راهی باقی نماند، حکم طلاق را صادر میکنند.

قاضی رحمت گفت: به اساس دوسيه هاى موجود طلاق در اين محکمه، خشونت هايى که باعث طلاق گرديده، تنها از سوى مرد در برابر زن نبوده، بلکه زنان نيز در برابر مردان به خشونت دست مى زنند.

بی بی گل “اسم مستعار” 20 ساله که برقه به سر دارد و صورتش پوشانيده شده است یکی از زنانی است که تقاضای طلاق دارد.

وی ميگويد: با اینکه دو سال از زندگي مشترك شان ميگذرد ولی دليل این تصمیم را بي توجهي شوهرش نسبت به زندگي و ندادن نفقه و همچنان مداخله بيش از حد خانواده شوهرش میخواند.

به گفته ی او: در ابتدای ازدواج شان، شوهرش برای او وعده های زیاد کرده است، که تا به اکنون به هیج کدام ازوعده هایش عمل نکرده است.

اما شوهر این خانم، ادعای خانمش را بی اساس خوانده گفت: که بخاطر تهیه پول پیشکش خانمش چند بار به منظور کار کردن به کشورایران رفته است و هرآنچه در توانش بوده برای خوشی خانم خود انجام داده است.

او میگوید: خانمش به دليلى که از سوی پدر ومادرش تحریک شده، مى خواهد از وی طلاق بگيرد.

به همین ترتیب هستند کسان دیگری که به خاطر گرفتن طلاق به محکمه مراجعه کردند و دلیل جدا شدن شان را اینگون بیان میکنند.

هرات از جمله ولایات سنتی در کشور میباشد، که باشنده گان آن، به رسوم و عنعنات پایبندی و احترام زیادی دارند طوریکه در گذشته میزان طلاق و درخواست جدایی زن و شوهر در این ولایت بسیار کم بوده است.

بسیار از عالمان دینی در هرات تاکید دارند در صورت بروز اختلاف میان زن و شوهر تاحد امکان نباید طلاق صورت بگیرد.

آنان میگویند که طلاق یگانه حلالی است که در آن غضب و خشم خداوند نهفته است و از نظر دین منفور میباشد.

این آگاهان براین باورند که با جلوگیری از افزایش طلاق باید جلوی افزایش آسیبها در جامعه را گرفته و از قربانی شدن اطفال جلوگیری شود.

به باورن آنان، ورود فرهنگهای بیگانه و نامتجانس در کشور، باعث تاثیر پذیری منفی در بین جوانان گردیده و این سبب بروز بی بندو باری ها، بالارفتن توقعات و خواسته های نابجا، فرار جوانان از ازدواج و افزایش آمار طلاق شده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top