مقامهای وزارت انرژی و آب کشور: شهر هرات در شروع سال نو ازبرق بند سلما تنویر میگردد

مقامهای کشورهای افغانستان و هندوستان که روز گذشته به منظور بازدید از روند کاری پروژه ی بند سلما به ولسوالی چشت شریف هرات سفرکرده اند میگویند: در شروع سال نو خورشید، کاربرق رسانی بند سلما به شهرهرات آغاز میگردد. به گفته ی آنان درحال حاضر کار این بند در سه بخش تکمیل و فقط دربعضی نقاط، کار نصب پایه ها و کیبل برق رسانی به شهرهرات باقی مانده است. از سوی هم مسئولان امنیتی میگویند: امنیت بند سلمارا به گونه جدی تامین کرده اند و هیچگونه ناامنی متوجه این بند نمیباشد.

بند سلما در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد، که گفته میشود: با تکمیل شدن آن ۴۲میگاوات برق تولید و درحدود ۸۰ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شدPicture8

اکنون مقامهای وزارت انرژی وآب کشور میگویند: کار این بند در سه بخش “ذخیره سازی، پاور هاوس و پین استاک” ختم شده است و فقط کار نصب پایه های برق و وصل نمودن کیبل ها در برخی نقاط که دچار آسیب دیده گی شده بود، در حال ترمیم است.

فهیم الله ضیایی معین آب وزارت انرژی و آب کشور میگوید: اگر برخی مشکلات در مسیر انتقال برق به هرات مرفوع گردد، تا نوروز سال پیش رو برق این بند به هرات خواهد آمد.

وی تاکید دارد که اکنون که کار این بند به پایه اکمال رسیده است، حفظ ومراقبت از این پروژه ی بزرگ ملی وظیفه ی دولت و مردم افغانستان است.

درهمین حال “مین پرید مهرا سفیر هندوستان”  که به تازه گی در افغانستان تعین شده است میگوید: کاراین پروژه به صورت کامل تکمیل گردیده است و اگر تنظیمات انتقال برق انجام شود، طی چند هفته ی آینده، برق این این بنده به شهرهرات انتقال داده خواهد شد.

سفیر هندوستان گفت: تاریخ ختم کار این بند را پس از نشست با مقامهای وزارت انرژی بزودی اعلان خواهند کرد.

وی افزود: هزینه ی مصرفی آن تا به اکنون به 3 صد میلیون دالر رسیده است و منفعت این بند بزرگ آبی برعلاوه برق رسانی، 75 هزار هکتار زمین را آبیار خواهد کرد، مرکز ترویج ماهی وتفریحی توریستی برای اتباع داخلی وخارجی افغانستان خواهد گردید، که این عواید خوبی را نصیب مردم و دولت افغانستان میکند.

آن گونه که سفیرهندوستان درافغانستان میگوید: بند سلما دارای سه توربین برق میباشد که اکنون دو توربین تکمیل شده است و یکی دیگرنیز تا ماه جون سال روان میلادی تکمیل خواهد گردید.

مقامهای کشورهای افغانستان و هندوستان میگویند: کار این پروژه ساده نبود، بل سعی وتلاش زیادی صورت گرفت که پروژه بند سلما تا این مرحله رسیده است و مردم افغانستان این را باید مدیون نیروهای امنیتی شان باشند.

از سوی هم جنرال تاج محمد جاهد قوماندان قول اردوی 207 ظفر در حوزه غرب کشور نیز از امنیت کامل این ساحه از سوی نیروهای امنیتی اطمینان داده تاکید دارند، که از یکسال به این طرف هیچ گونه رویداد نامنی در ساحه اعمار این بند رخ نداده است.

پروژه بند سلما بزرگترین طرح انکشافی حوزه غرب کشور محسوب میشود که تکمیل شدن این بند یکی از آروزهای مردم هرات و افغانستان است.

بارها گفته های مبنی بر ختم کار ساخت وساز این بند به گوش رسیده وبارها نیز خبر از تعویق کار ساخت این بند شنیده شده است.

این درحالیست که تاخیردر کار ساخت پروژه بند سلمای هرات موجب عدم اعتماد برخی از شهروندان هرات نسبت به تعهدات مقام های محلی این ولایت درگذشته شده بود و همواره یکی ازخواسته های جدی مردم هرات از حکومت وحدت ملی تکمیل پروژه بند سلما عنوان میشود.

کار ساخت پروژه بند سلما حدود هشت سال قبل از سوی کشور هند با ارتفاع ۱۰۷متر و به عرض۵۵۰ متر در ١۶٢ کیلومتری شرق شهرهرات، در ولسوالی چشت شریف بالای دریای هریرود با هزینه هشتاد میلیون دالر شروع شد، که با گذشت هشت سال زمان گفته میشود: که این رقم به دستکم سه صد میلیون دالر افزایش یافت.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top