طالبان قلعه ی تاریخی موریچاق در بادغیس را به صورت کامل تخریب کرده اند

مقامهای امنیتی در حوزه غرب میگویند: نیروهای امنیتی در جریان یک عملیات مشترک در بالامرغاب، بخش های زیادی از منطقه مورچاق این ولسوالی را از تصرف طالبان مسلح بازپس گرفتند. درهمین حال مسئوولان اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت میگویند: طالبان پس از شکست در قریه موریچاق ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس، قلعه باستانی موریچاق را نابود کردند. به گفته ی این مسئولان طالبان با ماین گذاری این قلعه را نابود کردند و درب و پنجره ی آن را هم با خود برده اند.

اینجا قریه موریچاق در مربوطات ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس و این تنها عکسی‌ است که از قلعه ‌ی باستانی موریچاق گرفته شده است، جایکه موجودیت کوهستان و نبود سرک باعث شده است تا نیروهای امنیتی با موتورسایکل یا سه چرخه ها نقل و انتقال میگردند.

پیوستن شماری از افراد پولیس به گروه طالبان باعث شد، تا چندی قبل این منطقه به تصرف طالبان مسلح در آید.

اکنون مسئولان در ولایت بادغیس میگویند: طالبان در اولین روزهای که این قلعه را تصرف کردند، آن را از میان برده‌اند.

عبدالصبور صبوری سرپرست اداره‌ ی اطلاعات و فرهنگ بادغیس می‌ گوید: طالبان با ماین‌ گذاری و مردم منطقه را ناچار ساختند تا با بیل و کلنگ در نابودی این قلعه با آن‌ ها همکاری کنند.

تخریب قلعه‌ ی موریچاق واکنش‌های گوناگونی را در پی داشت و برخی از نمایندگان شورای ولایتی بادغیس، این‌کار را تاسف‌بار خواندند.

بهاءالدین قادسی نماینده‌ ی شورای ولایتی بادغیس: از دولت میخواهد، تا با جابجایی پوسته های بیشتر، از نابودی آبده ‌ها و اثرهای تاریخی پیشگیری کند.

اکنون مقامهای امنیتی در حوزه ی غرب میگویند: عملیات مشترک نیروهای امنیتی مستقر در بادغیس تحت نام شفق از دو هفته به اینطرف آغاز گردیده است، که قلعه مورچاق، بازار، نقطه صفری و برخی دیگر از قریه جات این منطقه را از کنترل طالبان مسلح خارج نمودند.

به گفته ی این مقامها، همچنان مدعی شده است که در پی عملیات مشترک نیروهای امنیتی، سه طالب مسلح کشته و ۱۳ تن دیگر نیز زخم برداشته اند، که وضعیت شماری زیاد از این مجروحان وخیم گزارش شده است.

قلعه مورچاق، بازار و برخی دیگر از بخش های این منطقه منطقه، نزدیک به دو ماه قبل در پی حملات طالبان مسلح منجر به سقوط این بخش ها از سوی طالبان مسلح و تسلیمی نزدیک به ۵۰ پولیس مرزی به این گروه گردید.

به گفته ی مقامهای امنیتی، در این عملیات که نیروهای کوماندو، اردو ملی، پولیس قطعه خاص، پولیس مرزی و امنیت ملی اشتراک دارند، تا ایجاد پوسته های امنیتی برای پولیس مرزی در این مناطق ادامه دارد.

قلعه‌ی موری‌چاق آن ‌گونه که مسئوولان در اداره‌ ی اطلاعات و فرهنگ این ولایت می‌گویند: بیش از نه‌ صد سال پیشینه دارد.

این قلعه از برج‌ های مستحکمی برخوردار بوده و نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان از آن‌ به جای سنگر کار می ‌گرفتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top