کشته شدن ۴ طالب و زخمی شدن سه تن دیگر در ولسوالی چشت شریف هرات

درنتیجه ی یک درگیری در ولسوالی چشت شریف هرات ۴ طالب کشته و ۳ تن دیگر شان زخمی شده اند. منابع خبری میگویند: کشته شده گان همه سرگروپان طالبان بوده اند.

نجیب الله نجیبی سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ در حوزه غرب میگوید: شماری از طالبان مسلح شب گذشته بالای یکی از پوسته های امنیتی نیروهای اردوی ملی در ولسوالی چشت شریف حمله کرده اند.

وی افزود: درنتیجه ی درگیری که میان طالبان و پروسونل لوای اول قول اردوی ۲۰۷ ظفر، در منطقه سونی آن ولسوالی به وقوع پیوست، ۴ طالب کشته و ۳ تن دیگر زخمی شده اند.

سخنگوی قول اردوی ۲۰۷ در حوزه غرب گفت: کشته شده گان این رویداد بنام های عبدالحمید، بازمحمد، حلیم مشهوربه منصور و صیفور ضابط میباشند که همه سرگروپ های طالبان در مربوطات ولسوالی چشت شریف هرات بوده اند.

او میگوید: بعد از بروز این رویداد

نجیبی گفت: دراین جنگ به نیروهای امنیتی هیچ گونه آسیبی نرسیده و پس از اعزام نیروهای کمکی به منطقه، طالبان مجبور به عقب نشینی از صحنه ی نبرد گردیده اند.

گروه طالبان تا به اکنون دراین مورد ابراز نظری نکرده اند.

ولسوالی چشت شریف هرات، هم مرز با ولایات غور و بادغیس میباشد و منطقه ی ایست که بزرگترین بندر برق ابی و چندین معدن سنگ مرمر، در آن موقیعت دارد.

برخی ها بدین باورهستند که طالبان به کمک کشورهای همسایه، در تلاش نا امن ساختن آن منطقه هستند، تا از یک طرف پروژه ی بند سلما را به چالش بکشند و از طرف دیگر به معادن سنگ مرمر، که درآمد اقتصادی خوبی دارد، دسترسی پیدا کنند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top