فعالين جامعه ي مدني زون غرب: دولت افغانستان وجامعه جهاني بايد امنيت انتخابات را تامين نمايند

شماري از نهادهای جامعه مدنی زون غرب خواهان برگذاري انتخابات شفاف وعادلانه ميباشند. آنان ميگويند: برای برگزاری یک انتخابات شفاف که خواست مردم كشور است، دولت افغانستان وجامعه جهاني بايد، براي تامين امنيت كه مشكل اساسي فرارراه اين پروسه است تلاش جدي نمايند.جامعه مدني ولايات حوزه غرب كشور

انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان با موجی از بیم و امید روبرو است، روندی كه نه تنها آینده كشور به آن گره خورده، بلكه برای كشورهای منطقه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شماري ازفعالين ونهادهاي جامعه مدني زون غرب درپيوند به نقش جامعه مدني دركاميابي،شفافيت وعادلانه بودن پروسه انتخابات پيشرو كنفرانس دوروزه ي را تشكيل داده اند.

شماري ازاشتراك كننده گان اين كنفرانس می‌پذیرند كه انتخابات افغانستان نسبت به هر كشوری دیگر با مشکلات زیادی روبرو است.

آنان ميگويند: تلاش‌ها برای بی‌اعتمادسازی برگزاری انتخابات هنوز هم بعنوان یك پدیده دردسرساز دركشورجريان دارد.

گفته ميشود: چالش هاي سياسي، اقتصادي وامنيتي ازجمله عمده ترين مشكلات درانتخابات پيشرو به شمارميرود.

عزيزه محاكي رئيس دفترحمايت اززنان واطفال افغان درولايت هرات ميگويد: اين تنها خواست جامعه مدني نيست، كه مشكلات انيتي برطرف گردد، بل تمام مردم كشورازدولت افغانستان وجامعه جهاني ميخواهند،تا درتامين امنيت انتخابات پيشرو تلاش جدي نمايند.

محمد علي اخگر يكتن ديگرازفعالين جامعه مدني ميگويد: وجود افراد قدرت مند وزورگوي دربرخي ازمناطق دوردست، دراكثرولايات كشورباعث تقلب درپروسه انتخابات ميگردد.

درهمين حال شماري ديگرازاشتراك كننده گان اين كنفرانس ميگويند: با وجود آنکه حق دادن رای در انتخابات یکی از حقوق اساسی هر شهروند است که زن و مرد هر دو از آن بهره مند هستند، اما در کشور ما شمار زیادی از زنان از این حق خود بی‌خبر و استقلال فكري ندارند.

ازسوي هم آنها به اين باورند كه تقلب درانتخابات صورت ميگيريد، ولي دولت افغانستان وكميسيون مستقل انتخابات، بايد ازطريق نهادهاي عدلي وقضايي قانون مجازات را بالاي متقلبين به اجرا بگذارد.

دراين كنفرانس 98 تن ازفعالين ونماينده گان نهادهاي جامعه مدني ازولايات غور،بادغيس،فراه،نيمروز وهرات اشتراك نموده بودند، كه گفته ميشود: 45 درصد آنانرا خانمها تشكيل ميداده است.

اجماع نهادهای جامعه مدنی درحالی به برگزاری یک انتخابات شفاف درکشور تاکید میکند که قبلاً حامد کرزی رییس جمهوركشور بربرگزاری چنین انتخابات صحه گذاشته و از آن حمایت کرده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top