همایش فرهنگی جوانان پانزده ولایت کشور در هرات برگزار شد

همایش فرهنگی جوانان افغانستان زیر نام وطندار با اشتراک جوانان 15 ولایت کشور در هرات برگزار گردید.

این چهارمین برنامه در سطح افغانستان است که در ولایت هرات برگزار میشود.

این همایش از سوی اداره ارگانهای محل زیر عنوان وطندار در شهر هرات برگزار گردیده ودر آن بیش از 40 تن ازجوانان 15 ولایت کشور که عمدتآ زنان هستند اشتراک دارند.

برگزارکننده ها، هدف از راه اندازی این برنامه را تبادل فرهنگی، آشنایی وایجاد همدیلی میان مردم و تعامل جوانان می داند و می گوید که چنین دیدارهای گروهی سبب اتحاد و همبستگی اقوام می گردد.

محمد نادرعمری  مسول برگزاری برنامه وطندار میگوید: جنگ، ناامنی  وجنجال های سیاسی جاری در کشور شکاف های عمیق را بین گروه های قومی، زبانی و منطقوی در افغانستان به وجود آورده است و راه اندازی چنین برنامه های میتواند بر صلح اجتماعی تاثیر مثبتی داشته باشد.

به باور فاطمه احمدی یکتن ازاشتراک کننده های این برنامه، که از ولایت دایکندی به هرات آمده است، راه اندازی چنین برنامه ها فرصت خوبی برای نزدیک ساختن مردمان ولایات مختلف کشور است.

فاطمه کسرا خاوری اشتراک کننده ی دیگریست که از ولایت بامیان دراین برنامه شرکت کرده است.

اومیگوید: مردم افغانستان از جنگ وپیامد های آن خسته شده اند و صلح و ثبات تنها خواسته مردم در نقاط مختلف افغانستان است.

کبرا عابد و کلیپ شکر الله عزیزی که از ولایات هلمند و پکتیا به این برنامه شرکت کرده اند: از وارد شدن تلفات به افراد ملکی و نیروهای امنیتی ابراز نگرانی میکنند.

آنان تاکید دارند که کشورها حمایت کننده ی دولت افغانستان، باید به هر طریق ممکن جلو کشتار و خونریزی بیشتر از این را بگیرند.

شماری هم از این اشتراک کننده گان، نگران روشن نبودن جزیئات گفتگوهای جاری صلح استند و می گویند، که نباید حقوق زنان افغان در این گفتگوها نادیده گرفته شوند.

مقام های محلی هرات نیز راه اندازی چنین برنامه ها را بمنظور همپذیری میان شهروندان کشور تاثیر گذار میدانند.

مونسه حسن زاده معاون والی هرات میگوید: این خواسته ی همه شهروندان کشور است که در هرجائی که زنده گی میکنند، در فضائی امنیت، صلح و همزیستی مسالمت آمیز باشند.

اشتراک کننده گان این برنامه تاکنون در ولایات بلخ، ننگرهار و بامیان سفر نمودند وقرار است پس ازهرات ازولایت های کابل و بدخشان  وشماری دیگر ولایات افغانستان دیدن نمایند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top