آغاز دوباره ی کار ساخت بند پاشتان ولایت هرات

سرانجام پس از نزدیک به سه سال تعلیق کار ساخت بند پاشدان در ولایت هرات دوباره از سر گرفته شده و با شدت بیشتری جریان دارد.

بند پاشتان هرات، امیدی دیگر بر آرزوهای باشنده گان این ولایت است، که سال هاست انتظار بهره برداری از آن را میکشند.

کار ساخت بند پاشدان که در سال 1390 تهداب گذاری شده بود، حدود سه سال پیش کارساخت آن به علت های مختلف از سوی وزارت انرژی و آب کشور متوقف شد.

مسئوولان وزارت انرژی و آب می گویند، که کار ساخت این بند زیر نظر انجینیران و متخصین خارجی به پیش میرود و این بند به گونه ی استندرد های بین المللی ساخته خواهد شد.

عبدالاله قاضی زاده نماینده ی وزارت انرژی و آب کشور این بند با هزینه ی نزدیک به یک صد و بیست میلیون دالر با دو شرکت خارجی و یک شرکت افغان به قرار داد شده است، که با ساخت این بند هزاران جریب زمین زراعتی آبیاری و زمینه ی کار برای هزاران تن ایجاد خواهد شد.

محمد شریف نماینده ی شرکت هیواد وال که اکنون کار ساخت این بند را با دو شرکت پاکستانی و آذربایجانی به پیش می برد، میگوید، که با ساخت آن زمینه کار براى باشنده گان این ولایت مهیا و هزاران جریب زمین زراعتی نیز آبیاری میگردد.

در حال حاضر نزدیک به چهارصد تن در کار ساخت این بند مصروف هستند که شماری از متخصصان خارجی نیز برای پیشبرد کار این پروژه، در هرات حضور دارند.

این انجینیران میگویند: کار به گونه ی استند درد و با شدت تمام در ساحه ی این بند جریان دارد و کار ساخت این بند با استندرد های بین المللی به مدت سه سال به اتمام خواهد رسید.

الکساندر فرانچوک نماینده شرکت آذربایجانی میگوید: (در تمام بخش ها در سمت چپ و راست و  کانال مرکزی بند، کار به شدت ادامه دارد و ما تصمیم داریم که بازهم شدت بیشتری به کار وارد کنیم، از همین روهم اکنون روزانه 15 ساعت در دو شیفت که 10 ساعت از طرف روز است و 5 ساعت از طرف شب کار میکنیم.)

راج کمار مدیر اجرائی پروژه ی بنده پاشتان میگوید: (ما در قسمت کنترول و کیفیت کار یک تیم متخصیصن با تجربه را در کنار خودر داریم و تمام فعالیت های و کارهای که انجام میشود با هماهنگی تیم تخنیکی وزارت انرژی و آب به صورت جدی و دقیق کنترول میشود و هیچ نوع مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.)

کار ساخت این بند، تحت تدابیر شدید امنیتی، نیروهای محافظت عامه صورت به پیش میرود.

محمد عارف اچکزائی قوماندان قطعه ی محافظت بند پاشتان میگوید: نیروهای امنیتی با ایجاد پوسته های متعدد امنیتی در بخش های مختلف این بند، آماده گی جلوگیری از هرنوع نا امنی و اخلال گری را دارند.

بند پاشتان با هزینه ی بیشتر از ۱۱۷ ملیون دالر بر روی دریای هریرود درولسوالی کرخ ساخته میشود، که گفته میشود پنجصد متر ارتفاع و صد متر عرض دارد.

بند پاشدان در فاصله بیست کیلومتری شهر هرات در ولسوالی کرخ این ولایت موقعیت دارد، که پس از ساخته شدن، ظرفیت ذخیره چهل و پنج میلیون مترمکعب آب، تولید دو میگاوات برق و آبیاری سیزده هزار هکتار زمین زراعتی را دارد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top