استقبال مردم هرات از افتتاح پروژه ی تاپی

ده ها تن از باشنده گان هرات طی یک راهپیمایی با حمل پرچمهای کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هندوستان، این پروژه را برای تامین صلح و ثبات و همگرایی منطقه یی موثر میخوانند. آنان میگویند: افتتاح پروژه تاپی امیدواری های زیادی را میان باشنده های هرات به وجود آورده است و از دولت میخواهند، تا برای تامین امنیت مسیر عبور این پایپلاین اقدامات جدی را روی دست گیرد.درهمین حال مقام های محلی هرات حمایت های مردم را ضامن تامین امنیت عنوان کرده، میگویند: با عملی شدن پروژه تاپی وضعیت اقتصادی در کشور بهبود خواهد یافت و از همه بیشتر مردم هرات از این پروژه مستفید میشوند.

از میان خبرهای متعدد منفی و ناامید کننده، خبر سفر رییس جمهور غنی به ترکمنستان برای افتتاح طرح ساخت لوله گاز تاپی در چند روز گذشته خوشی ها و امید های تازه ی را برای مردم کشور بخصوص حوزه غرب بوجود آورده است.تاپی

به همین منظور ده ها تن از مردم هرات به شمول نماینده گان شورای ولایتی، اعضای جامعه مدنی، فرهنگیان و جوانان هرات، به منظور استقبال از این پروژه درهرات راهپیمایی کردند.

آنان میگویند: درحالیکه پرچم های کشورهای افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و پاکستان را باخود حمل میکردند، به دروازه های کنسولگری کشورهای مذکور درهرات رفته، واز مردم و دولت این کشورها قدردانی کردند.

سید اعظیم کبرزانی نماینده مردم در شورای ولایتی هرات میگوید: پروژه ی تاپی مساوی است به همگرایی منطقوی و باورمان براین است که افتتاح این پروژه امنیت را به منطقه برگردانده و وضعیت اقتصادی مردم بهبود خواهد یافت.

وی میگوید: مردم کشورما به این باور هستند که افغانستان به عنوان قلب آسیا میتواند، نقش خودرا خوب بازی کند، مشروط بر آنکه همسایه های افغانستان مردم  وکشور مارا درک کنند و همکاری نمایند.

این نماینده مردم در شورای ولایتی هرات گفت: مردم افغانستان وبخصوص حوزه ی غرب با تمام توان درکنار نیروهای امنیتی برای تامین امنیت مسیر این پروژه اعلام آماده میکنند.

همچنان داکتر مصدق میگوید: بحث اصلی نا امنی های افغانستان و حل آن بدست مردم این کشور نیست. بل تصمیم به دست کشورهای قدرت مند و اقتصادی است که درتلاش اند تا رهبری جهان را بدوش بگیرند.

وی میگوید: عامل اصلی نا امنی ها در خارج از مرزهای افغانستان بوده و هرگاه موردی که مربوط به مسایل داخلی و مردم افغانستان باشد، همه با هم در کنار نیروهای امنیتی کشور برای تامین امنیت تلاش خواهند کرد.

درهمین حال محمد آصف رحیمی والی هرات، ضمن قدردانی از این حرکت مردم هرات میگوید: این اولین پروژه ی بزرگی است که در افغانستان راه اندازی خواهد شد که آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی وصل میکند و همچنان موقیعت افغانستان را در گذرگاه راه ابریشم دوباره احیا منماید.

وی میگوید: تاپی یک پروژه ی اقتصادی، امنیتی و همگرای ملت هاست که زمینه ی کاریابی را برای هزاران تن فراهم میکند.

والی هرات گفت: حمایت از پروژه ی تاپی وظیفه ی فرد، فرد افغانستان است و همه باهم با تمام نیرو از اجرایی شدن این پروژه حمایت میکنیم.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، نواز شریف صدراعظم پاکستان و محمد حامد انصاری معاون رئیس جمهور هند روز یک شنبه بیست ودوم قوس در یک مراسم خاص پروژه تاپی را در منطقه ماری در جنوب شرق و در نزدیکی میدان گازی ترکمنستان که بنام گالکینیش یاد می‌شود افتتاح کردند.

قرار است در حدود ۱۰میلیارد دالر برای تطبیق این پروژه نهایت مهم اقتصادی در منطقه هزینه شود.

گفته می شود که طول این خط لوله یکهزارو ۸۱۴کیلومتر را در بر می گیرد که از این میان ۲۰۰کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، ۷۳۵کیلومتر آن از خاک افغانستان و ۸۰۰کیلومتر آن از خاک پاکستان و از آنجا به منطقه فاضلکه در مرز با هند امتداد خواهد یافت.

کارشناسان میگویند: خط لوله تاپی که قرار است گاز ترکمنستان را از طریق خاک افغانستان به کشورهای پاکستان و هند انتقال دهد میتواند نقشی حیاتی را در راستای برقراری صلح و روابط حسنه میان کشورهای منطقه منجر شود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top