امضاء قرار داد بخش دوم پروژه تحکیم سواحل دارآباد سفلی ولایت فراه از سوی وزارت انرژی و آب با یک شرکت خصوصی

وزارت انرژی و آب کشور به ارزش 5 میلیون و 225 هزار افغانی، قرار داد بخش دوم پروژه تحکیم سواحل دارآباد سفلی مرکز ولایت فراه را با یک شرکت خصوصی امضا کرد.

براساس خبرنامه ی وزارت انرژی و آب کشور این قرار داد بر اساس تعهدات و برنامه‌های درازمدت این وزارت، برای ساخت زیربناهای آبی، ساخت نیروگا‌ه‌های برق و مدیریت همه جانبه منابع آب و برق کشور از سوی انجنیر محمد گل خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب و رییس شرکت ساختمانی و انجنیری حلیم حمید به امضا رسیده است.

انجنیر محد گل خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب حین امضای قرار داد این پروژه گفته است که:(خوشبختانه بارندگی های اخیر به ما و مردم افغانستان امید بخشیده است، از اثر بارندگی های اخیر هامون هلمند پر آب شده است، که جای نهایت شکرگزاری و خرسندی است.)

وی همچنان گفته است، که وزارت انرژی و آب متعهد به پیشبرد مسئوولیت های دو سکتور آب و انرژی کشور است و پروژه  تحکیم سواحل دارآباد فراه نیز از جمله پروژه های این وزارت بوده که در قسمت مدیریت بخشی از منابع آب ولایت فراه موثر واقع خواهد شد.

از سوی هم انجینیر محمد گل خٌلمی برتطبیق کیفی پروژه از مسئوول شرکت قرار دادی خواسته است، که باید مطابق تعهداتی که در اسناد قرار داد ذکر شده، کار این پروژه را با کیفیت و در زمان معین آن به انجام برساند.

همچنان عبدالحلیم رئیس شرکت ساختمانی و انجنیری حلیم حمید تعهد نموده، تا کار پروژه را در زمان معین و با کیفیت لازم آن به انجام برساند.

پروژه تحکیم سواحل دارآباد ولایت فراه از نوع پروژه های تحکیماتی با دکه های گبیونی بوده و طول آن به  450 متر می رسد.

این پروژه از طریق کمک های کشورهندوستان به ارزش 5 میلیون و 225 هزار افغانی در مدت 12 ماه تطبیق می گردد.

گفته میشود: با تطبیق این پروژه 500 فامیل، دوباب مسجد و 600 جریب زمین از تهدید خطرات سیلاب ها در امان قرار خواهند گرفت.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top