انتقاد مردم هرات از وعده های سرخرمن رئیس جمهور غنی

شماری از باشنده های هرات می گویند، که رییس جمهور غنی به وعده هایش عمل نکرده است و از آغاز کار حکومت وحدت ملی تا کنون هشت بار به این ولایت سفر کرده، اما در هر سفرش به مردم این ولایت وعده و نویدهای داده، که هیچ کدام عملی نگردیده است.

هشتمین سفر رییس جمهور غنی به هرات در جریان کار حکومت وحدت ملی، بازهم با وعده و نوید های فراوان به هراتیان همراه بود.

وعده هایی که در سفرهای گذشته نیز به مردم هرات داده شده بود.

شماری از فعالان جامعه مدنی و آگاهان امور درهرات به این باور استند که با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، رییس جمهور تلاش دارد با افتتاح پروژه های انکشافی، رای مردم را در انتخابات آینده ریاست جمهوری جلب کند.

داکتر مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات می گوید، که رییس جمهور تاهنوز به وعده هایش به هراتیان عمل نکرده است.

سید اشرف سادات و بی نظیر حبیب زاده، فعال جامعه مدنی در هرات نیز میگویند: در حالیکه از آغاز کار پروژه های اقتصادی خوشبین استند، اما می گویند؛ که افتتاح این پروژه ها بیشتر ظاهری است و کار عملی آنان آغاز نشده است.

رییس جمهور غنی در چهار سال گذشته نسبت به دیگر ولایت های کشور، بیشترین سفر را به هرات داشته است.

عبدالغنی خسروی استاد پوهنتون و عبدالقادر کامل یکتن از آگاهان امور به این باور استند که با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، اینگونه سفرها بیشتر جنبه تبلیغاتی به رییس جمهور دارند.

از آغاز کار حکومت وحدت ملی تاکنون این هشتمن باری است، که رییس جمهورغنی به ولایت هرات سفر کرده است.

بیشتر هدف این سفرهای رئیس جمهور افتتاح پروژه های انکشافی و زیربنایی بوده است؛ پروژه هایی که به باور مردم آنچنان توقعی که می رفت کار آن پیش نرفته است.

اکنون با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، مردم به این باور استند، که این سفرهای رئیس جمهور بیشتر تبلیغاتی و برای جلب آرای مردم در انتخابات پیشرو است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top