بازشدن مکاتب دختران در ولایت غور

پس از ولایت هرات در حوزه غرب کشور، اکنون مکاتب دختران در ولایت غور نیز آغاز به فعالیت کرد.

سلطان احمد رییس شورای شهر در ولایت غور می‌گوید به اساس توافق میان آنان و اداره محلی، مکاتب سر از امروز بر روی تمام دانش‌آموزان دختر بازگشایی گردید.

او گفت هیچ‌گونه ممانعت در این مورد وجود ندارد و خانواده‌ها با خیال راحت می‌توانند فرزندان‌شان را برای ادامه تعلیم و تربیه به مکاتب بفرستند.

در همین حال شماری از دانش‌آموزان دختر در این ولایت از بازگشایی مکاتب ابراز خرسندی کرده و می‌گوید آرزوی آنان فراگیری علم و دانش است.

آنان از حکومت می‌خواهند تا دیگر مکاتب را بر روی دختران نبندند.

 

کانال تل‌گرام کهندژ

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top