با حضور نیروهای اردوی محلی، امنیت ولسوالی گذره ی هرات، بهبود یافته است

وزارت دفاع افغانستان طرحی را تطبیق کرده است، که بر بنیاد آن نیروی تازه زیر نام اردوی محلی تشکیل شده است.

مقام های امنیتی در حوزه غرب میگویند: در این طرح برای تأمین امنیت بهتر و دفع حملات مخالفان مسلح از هر کار شیوه ممکن استفاده خواهند کرد و تشکیل اردوی محلی نیز جزء تلاش‌های‌است که وزارت دفاع ملی روی دست دارد.

در حدود ۸ سال پیش با شدت گرفتن جنگ در افغانستان، جنرال دیوید‌ پیترویس با به کارگیری از تجربۀ عراق، برنامۀ پولیس منطقه ی در افغانستان را به عنوان یک راه حل چالش‌های امنیتی روی دست گرفت و دولت افغانستان این طرح را بنام پولیس محلی افغان تصویب کرد.

اکنون مقام های میگویند: در کنار پولیس محلی، اردوی منطقه ی نیز تشکیل و از یک ماه بدین سو فعالیت شان را در ولسوالی گذره ی هرات، که در گذشته یکی از مناطق نا امن در این ولایت به شمار میرفت، آغاز کرده اند.

خدا داد بهزاد قوماندان تولی اردوی محلی در ولسوالی گذره هرات میگوید: کسانی در صفوف اردوی محلی جذب می‌شوند، که افراد تضمین شده و مورد اعتماد باشند و این نیروها نیز همانند سربازان اردو تحت رهبری اردوی ملی فعالیت می‌کنند.

درهمین حال، مقام های محلی درهرات میگویند: این نیروها که در صفوف اردوی محلی جلب وجذب میشوند، از سوی کسانی‌که موی سفیدان و متنفذین واقعی استند، تضمین میشوند.

شیرآقا سروری ولسوال گذره ی هرات می‌گوید، که سربازان اردوی محلی قابل اعتماد اند و هم‌اکنون در ولسوالی گذره این ولایت، مصروف فعالیت های ضد هراس افکنی هستند.

ارباب محمد علی سرباز ارشد نیروهای اردوی محلی در ولسوالی گذره نیز میگوید: ده ها تن از جوانان این ولسوالی برای تامین امنیت مردم منطقه ی شان کمر بسته و در چوکات اردوی محلی فعالیت میکنند.

وی افزود: روند جذب افراد در چوکات نیروهای محلی که زیر رهبری نیروهای اردوی ملی فعالیت میکنند، همانند سربازان اردو میباشد.

از سوی هم شماری از باشنده گان ولسوالی گذره ی هرات، میگویند: از زمان آغاز فعالیت اردوی منطقه ی در ولسوالی گذره، امنیت این ولسوالی بهبود قابل ملاحظه ی یافته است.

آنان تاکید دارند، که حضور نیروهای اردوی محلی باعث شده است، تا هراس افگنان و طالبان از قریه جات این ولسوالی به جای نامعلومی بروند و اکنون مردم در امنیت خوبی بسر میبرند.

درهمین حال شماری از سربازانی که در چوکات اردوی محلی ایفای وظیفه میکنند، ابراز خرسندی میکنند.

این سربازان تاکید دارند، که برای دفاع از مردم و تامین امنیت منطقه ی شان از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نخواهند کرد.

درحال حاضر نیروهای اردوی محلی یا منطقه ی در دو ولسوالی کشک کهنه و گذره ی هرات و در ولایات غور و بادغیس فعالیت میکنند و قرار است در آینده نیز در برخی از ولسوالی های ناامن ولایات حوزه غرب، تعداد بیشتری از این نیرو جابجا شوند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top