تاکید والیان زون غرب بر تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان

والیان ولایات حوزه غرب که به منظور شرکت در یک نشست دو روزه مبنی بر تدابیر امنیتی بیشتر ولایات حوزه غرب به هرات آمده اند، بر افزایش سطح هماهنگی و راه اندازی عملیات های موثر به هدف تامین امنیت حوزه غرب تاکید میکنند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نگرانی‌ها از امنیت این روند بالا گرفته است، انتخاباتی که در اوج ناامنی و گسترش حمله‌های مخالفین مسلح قرار است به تاریخ ششم میزان برگزار شود.

اما تشدید ناامنی نگرانی‌ها بابت برگزاری سراسری این روند، انتقال مواد حساس در مرکزهای رای دهی و شفافیت آن را بیشتر ساخته است.

به همین دلیل مسئوولان محلی حوزه غرب برای بیرون رفت از این معضل در تبانی با نیروهای امنیتی سرگرم بحث و رایزنی اند و به منظور بهتر برگزار شدن این روند گردهم آمده و راه حل جستجو می‌کنند.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات میگوید: تقویه قوای هوایی و امنیت شاهراه از جمله چالش های اصلی میباشد، که کمبود آن باعث گسترش نا امنی ها در برخی مناطق این حوزه گردیده است.

وی تاکید دارد، که به بزودی عملیات گسترده ی نظامی به هماهنگی نیروهای امنیتی چهار ولایت زون غرب در این حوزه راه انداز میگردد، که درین عملیات نیروهای هوایی، زمینی وقطعات خاص از اردوی ملی، امنیت ملی وپولیس ملی شرکت خواهند داشت.

ولایت‌های فراه، غور وباغدیس که در سال جاری گواه ناامنی‌ها بود مسئوولان اش از برگزاری انتخابات شفاف سخن می‌گویند و تاکید دارند که مخالفین مسلح توانایی تهدید این روند را ندارند.

غلام ناصر خاضع والی غور میگوید؛ طی یک ماه ونیم گذشته عملیات گسترده ی نظامی در چندین منطقه از ولایت غور راه اندازی گردیده است، که تا اکنون نزدیک به 3 صد طالب کشته وزخمی شده اند وبیشتر از یک صد قریه از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی گردیده است.

درهمین حال والیان فراه و بادغیس میگویند: با اینکه تا هنوز چالش های امنیتی در ولایت های فراه و بادغیس وجود دارد، اما آنها مصمم هستند، تا انتخابات را در تمامی شهر و ولسوالی های این ولایات برگزار نمایند.

آنان تاکید دارند که طالبان در این حوزه به حدی سرکوب شده و صدمه دیده اند، که توانایی انسجام مجدد جبهات خود را از دست داده اند.

از سوی هم باشنده گان حوزه غرب، از وضعیت امنیتی در این حوزه ابراز نگرانی کرده میگویند: طالبان در بیشتر مناطق ولایات حوزه غرب به گونه ی حضور دارند و تا زمانیکه دولت عملیات های گسترده ی نظامی را برای پاکسازی این مناطق از حوزه غرب راه اندازی نکند، برگزاری انتخابات شفاف و بدو از تقلب ریاست جمهوری دراین حوزه ، محال به نظر میرسد.

برخی هم امیدواری میکنند، تا با راه اندازی عملیات های نظامی که از سوی مسئولان محلی در حوزه غرب وعده داده میشود، ساحات زیادی از مناطق با تهدید بلند در ولایات زون غرب از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی و زمینه به برگزاری انتخابات آزاد وشفاف درتمام ولایات زون غرب بگونه مطمن تر مساعد شود.

این درحالیست که وزارت داخله کشور پیش ازین اعلام کرد، که یکصد هزار نیروی امنیتی از بهر تامین امنیت انتخابات ششم میزان توظیف شده‌اند، اما با توجه به تهدیدهای موجود دیده شود که این روند سرنوشت ساز چه‌گونه برگزار خواهد شد؟

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top