تسلیمی 68 قلم آثار تاریخی و گرانبها به ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات

68 قلم آثار تاریخی و گرانبها امروز از سوی یکتن از باشنده گان شهر هرات به ریاست اطلاعات و فرهنگ تسلیم داده شد.

مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگی ولایت هرات میگویند این اقلام تاریخی که از یک تا سه هزار سال قدامت تاریخی دارند قرار است در موزیم ملی هرات به نمایش گذاشته شود.

احمد احسان سروریار رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگوید ارزش مالی این محموله 68 قلم آثار باستانی در خارج از کشور به یک میلیون دالر آمریکایی میرسد.

وی افزود این اقلام تاریخی شامل ظروف سفالی، فلزی و سنگی بوده و مربوط به دوره های سامانی، تیموری، صفوی و غوری میباشد.

در حال حاضر در موزیم ملی هرات بیش از 3 هزار آثار تاریخی و480 اثر قدیمی موجود میباشد که این اجناس در نوع خود بینظیر میباشد.

مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات میگویند با آن عده از کسانی که اقدام به سرقت و یا قاچاق آثار باستانی مینمایند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این در حالیست که چهار سال قبل 23 قلم آثار تاریخی گرانبها از داخل موزیم ملی هرات به سرقت برده شد که تا کنون از سرنوشت این اثار خبری در دست نیست.

کارشناسان امور به این باورند که قاچاقچیان، آثار باستانی را از هرات به کشورهای همسایه انتقال داده و از این طریق به قاچاقچیان اصلی درکشورهای اروپایی به فروش میرسانند.

ولایت هرات با داشتن صدها آبده تاریخی، یکی از ولایات باستانی در غرب کشور محسوب میشود که قرار است در آینده نچندان دور کاندید لیست میراثهای فرهنگی جهان گردد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top