تهداب گذاری اولین شفاخانه ترک معتادین در غرب افغانستان

سنگ تهداب ساختمان اولین شفاخانه ترك اعتياد در غرب افغانستان گذاشته شد.

2009/09/25 07:14 ?.?

مقامات محلی در هرات میگویند اين شفاخانه قرار است تا شش ماه ديگر به كمك مالی دفتر بازسازی ولايتي پي ار تي ايتاليا در ولسوالی گذره هرات اعمار و به بهره برداري سپرده شود.

مسولان ریاست صحت عامه هرات میگویند اين شفاخانه پس ازبهره برداري به طور 24 ساعته خدمات رايگان را به مريضان معتاد ارائه خواهد نمود.

داکتر داوود شاه صبا والی هرات که در مراسم تهداب گذاری این پروژه صحی اشتراک نموده بود گفت جلوگيري ازرشد معتادين تنها با ايجاد شفاخانه ها نيست، بايد راه هاي مختلف ديگري جستجو کرد.

وی تهداب گذاری این شفاخانه را یک گام دیگر در پیشرفت عرضه خدمات صحی در کشور عنوان نموده گفت: مقابله با ترك اعتياد تنها درساخت شفاخانه ها نيست و نيازمند حرکت جدي همه نهادهاي دولتي، رسانه ها، علماء و همه مردم مي ‏باشد.

والی هرات پديده اعتياد را به سونامي خاموش تشببه ‏كرده و آن را نگران کننده توصيف نمود.‏ ‏

وي افزود: پديده مواد مخدر و تروريزم دو پديده شوم به هم ‏مرتبط و معضل کلان منطقه اي و بين المللي مي باشد و تا زماني که با مهره هاي اساسي و باندهاي مافيايي مواد مخدر ‏برخورد جدي و قاطع صورت نگيرد نمي توان بصورت جدي با اين معضل مقابله کرد.

درهمين حال غلام سعید راشد رئيس صحت عامه ولايت هرات ميگويد: درحال حاضر درولايت هرات 250 بستر تداوي معتادين وجود دارد، كه طي سال گذشته آنها توانسته اند تا بيش از1500 مريض معتاد را تحت مدوا قرارداده و ازاستعمال دخانيات تركشان دهند.

اين درحاليست كه باشنده گان هرات خواستار نظارت جدي تر نهادهاي دولتي بخصوص وزارت صحت عامه بر ‏موسسات و کلينيک هايي شدند، که به صورت جداگانه از موسسات ملل متحد براي مقابله با اعتياد ‏بودجه دريافت مي نمايند اما بودجه شان را در اين راستا مصرف نمي نمايند.‏

با اینکه همه ساله مبلغ هنگفتی پول از سوی نهادهای خارجی و دولتی در عرصه مبارزه با کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر اختصاص داده میشود اما دیده شده که افغانستان هنوز هم در صدر کشورهای تولید کننده مواد مخدر در جهان تلقی میشود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top