تیم رباتیک دختران افغانستان در حال ساخت رباتی به منظور شرکت دریک فیستوال خارجی هستند

این دختران قرار است رباتی توپ انداز را بسازند تا بتوانند در رقابت های که قرار است تا چند روز دیگر در کشور ترکیه برگزار گردد، شرکت نمایند.

مسئولان تیم رباتیک افغانستان میگویند: اگر آنها موفق شوند تا از این رقابت ها مقام خوبی بدست آورند، در مسابقات جهانی رباتیک شرکت خواهند کرد.

طی چند روز آینده مسابقاتی در کشور ترکیه برگزاری میشود، که قرار است درآن دو نوع ربات راکت و کارگو به رقابت بپردازند.

اینجا درهرات دختران ربات ساز، با خوش حالی به صورت گروهی تلاش میکنند، تا رباتی را بسازند، که بتوانند در این شرکت نمایند و مقام خوبی را بدست آورند.

علی رضا مهربان، استاد تیم ملی ربات سازی افغانستان ابراز امیدواری میکنند تا درفرصت کمی که در اختیار دارند، بتوانند ربات مورد نظر شان را بسازند و دراین مسابقات شرکت نمایند.

درهمین حال شماری ازدختران تیم ربات سازان هرات میگویند: در صورتیکه آنان دراین دور مسابقات در کشور ترکیه برنده شوند، به مسابقات رباتیک جهانی راه پیدا خواهند کرد.

فاطمه قادریان و سمیه فاروقی دوتن از اعضای تیم رباتیک افغانستان میگویند: هرچند فرصت کمی تا زمان برگزاری مسابقات کشور ترکیه باقی مانده است، اما آنان تلاش میکنند تا آن زمان ساخت این ربات را تکمیل سازند.

از سوی هم مسئولان تیم رباتیک افغانستان میگویند: قرار است طی سال آینده میلادی در چندین کشور از جملات در مسابقات فرست گلوبال امارات متحده ی عربی شرکت نمایند.

در حالی‌که تیم‌های دیگر رباتیک در کشورهای دیگر چندین ماه برای ساختن روبات‌های شان وقت میگذارند و از امکانات پیشرفته و بهتری برخوردار هستند، ولی دختران ربات سازافغان بخاطر عدم دسترسی به امکانات، برای ساخت این ربات پانزده روز فرصت داشته اند و از امکانات بسیار کمی برخودار هستند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top