جیمز بی. کنینگهم، سفیر ایالات متحدۀ امریکا طی یک دیدار با دانش آموزان فلبرایت ابراز داشت که آنها “در ساخت افغانستان جدید و فراهم آوری زندگی بهتر برای افغانها مصدر خدمت گردند.”

جیمز بی. کنینگهم، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان با فارغ التحصیلان برنامۀ فلبرایت و آنهاییکه بزودی جهت اشتراک در برنامۀ فلبرایت راهی ایالات متحدۀ امریکا میشوند، در محل کارش، ملاقات نمود. رؤسای پوهنتونها، وزرا و رؤسای سکتور خصوصی در این محفل که به منظور تجلیل از دست آورد های فارغ التحصیلان و تاثیر شان بالای افغانستان برگزار گردیده بود، شرکت نموده بودند.

bb

سفیر ایالات متحدۀ امریکا از گام های بزرگی که طی یک دهۀ گذشته در خصوص تعلیم و تربیه برداشته شده است، یاد آوری نموده افزودند “این نسل در بسیاری از موارد فرصت فراگیری زبان انگلیسی را از دست دادند، بخصوص طبقۀ اناث همۀ فرصت های تعلیمی را از دست دادند… اما موفقیت برنامۀ فلبرایت در این شرایط کمتر از معجزۀ نیست. در سال 2003 تعداد شاگردان در برنامۀ فلبرایت 8 تن بود که در سال 2007 تعداد شان به 29 تن و در سال 2010 تعداد شان به 39 تن رسید، و صنف امروزی ما شامل 74 تن شاگرد به سطح ماستری میباشد.”

از بدو تآسیس برنامۀ فلبرایت در سال 1945 توسط وزارت خارجۀ امریکا، بزرگترین برنامۀ تبادل شاگردان بوده است و این برنامه به نام ویلیام فلبرایت کسیکه میخواست روابط حسنه بین المللی را تحکیم بخشد، نهاده شد. از سال 1952 الی 1979، کمیسیون دو ملیتی فلبرایت بیشتر از 250 دانش آموز افغان را به ایالات متحدۀ امریکا و بیشتر از 75 دانش آموز امریکایی را به افغانستان برای تحصیل فرستاده و هزینۀ تحصیلی شانرا تمویل نموده است. در یک دهۀ گذشته، تقریباً 300 دانش آموز افغان در برنامۀ فلبرایت در پوهنتون های امریکا در سراسر ایالات متحدۀ امریکا کسب علم نموده اند.

درین محفل، برنامه ارتقای ظرفیت اساتید پوهنتون های افغانستان (مختص برای افغانستان)، برنامه 10 هفته یی برای بلند بردن مهارت های تدریس استادان پوهنتون، حایز اهمیت تلقی گردید. فولبرایت همزمان با پروگرام ارتقای مهارت های تدریس زبان خارجی فرهنگ و کلتور امریکا را نیز تدریس مینماید. شاگردان دورۀ ماستری در بخش های زراعت، ارتباطات، انجینری، صحت عامه و سایر بخش ها تعلیمات عالی را کسب مینمایند.

سفیر کنینگهم از علاقمندی زیاد افغان ها به پروگرام فولبرایت (بورسیه) صحبت نموده خاطر نشان ساخت که سفارت ایالات متحده امریکا بیش از 1400 درخواست را در سال 2012 دریافت نموده است، و چندین جلسات معلومات دهی را در سراسر کشور دایر نموده است.” فولبرایت تعداد را نه بلکه افراد را مورد توجه قرار میدهد.” او به نقل از یک دانش آموز برنامۀ فولبرایت که مخالف درد و رنج زنان تحت سلطه طالبان بود با افتخار اظهار داشت که در حال حاضر 1.5 میلیون زن و دختر افغان در نظام تعلیم و تربیه شامل میباشند، و چندین تن از همصنفی فولبرایت ایشان اناث می باشند. سفیر ایالات متحدۀ امریکا بخاطر مشارکت فارغ التحصیلان پروگرام فلبرایت در پیشرفت کشور شان، که بسیاری از ایشان در پوهنتون ها، وزارت خانه ها و سکتور خصوصی ایفای وظیفه مینمایند، اظهار خرسندی نمود.

سفیر ایالات متحدۀ امریکا خطاب به شاگردانی که عازم امریکا برای تحصیل در برنامۀ فلبرایت میباشند گفت که ” من وعده میدهم که دو سال آینده دورۀ تحصیلی زنده گی شما را تغیر میدهد”. “آینده در دست شماست.” وی به حکومت، پوهنتون ها و رؤسای سکتور خصوصی گفت، ” هنگام استخدام لطفاً فارغ التحصیلان فولبرایت را در نظر بگیرید، زیرا آنها تعهد عمیقی نسبت به افغانستان نشان داده اند. آنها میدانند که مسئو لیت جدی در قبال استفاده از تجارب شان برای الهام بخشیدن و کمک به دیگران دارند.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top