حمايت شماري ازعالمان دين ازحضور فعال زنان هرات درپروسه انتخابات سال آينده

شماری از علمای ولایت هرات ، از حضور گسترده زنان در انتخابات اینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور حمايت نموده ، میگویند: افرادی كه مانع ازحضورزنان درپروسه ي راي دهي ميشوند، وابسته به عوامل بيروني اند، كه نميخواهند اين كشوربه ثبات دايمي دست يابد.حمايت  علماي دين ازحضورخانمها درانتخاب

شماري ازعالمان دين درولايت هرات كه تعداد شان به 32 تن ميرسيد، با اشتراک در نشستی تحت نام «تقویت اشتراک زنان در انتخابات» ازحضور پر رنگ وگسترده ي خانمها در پروسه انتخابات پيشرو درافغانستان حمايت نمودند.

دراین نشست که از جانب موسسه غیر دولتی ودان به هدف تقویت مشارکت سیاسی زنان در ولایت هرات برگزار شده بود شماری از مسئولین ادارات دولتی و نهادهای جامعه مدنی بویژه زنان شركت نموده بودند.

مولوی عبدالحکیم یکتن از علمان دين درولايت هرات ميگويد: زنان همانند مردان دارای حق رای و انتخاب مساوی ميباشند، ونبايد هيچكسي اين حق را ازآنها بگيرد.

وي افزود: كساني هستند كه با استفاده از نام عالم دین از مردم میخواهند تا مانع حضور زنان شان در پای صندوق های رای شوند، كه اين افراد وابسته به عوامل بیرونی اند و نمیخواهند تا افغانستان به صلح و ثبات دائمي دست یابد.

این عالمان دین همچنان میگویند: 80 فیصد جامعه روحانیت کشور موافق حضور زنان در عرصه های گوناگون سیاسی ، اجتماعی خصوصا انتخابات بوده و باقی مانده افراد وابسته به کشور های بیرونی اند که با سوء استفاده از نام دین مانع رشد و حضور زنان در جامعه میشوند.

شماری از زنان اشتراک کننده در این برنامه نیز ، تصمیم عالمان دین را گامی موثر در راستای بیداری اذهان مردم در مناطق دوردست کشور خوانده ميگويند: رای زنان میتواند در اینده سياسي واجتماعي کشور تاثیرگذار باشد.

درهمين حال ذبیح الله وزیر وال یکتن از مسئولین برگزاری این برنامه میگوید: تصمیم دارند تا این برنامه را به هدف آگهی دهی به خانمهاي که در ولسوالی ها زنده گی میکنند، با حضور مساوی عالمان دین و زنان در ولایت های مختلف کشور دنبال نمایند.

طی یک دهه اخیر و برگزاری چندین دوره انتخابات این نخستین بار است که عالمان دین پشتیبانی خود را از حضور گسترده زنان در پای صندوق های رای در غرب افغانستان اعلام میدارند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top