سقوط یک هلی کوپتر در ولایت هرات

یک هلی کوپتر قوای هوای در ولایت هرات، سقوط نمود. گفته میشود: این چرخبال براثر مشکلات تخنیکی در میدان هوایی شیندند، حین نشست قسمآ تخریب شده است و به کسی آسیبی نرسیده است.

یک مقام معتبر در ولایت هرات که خواست نامی از وی نبریم با تایید این خبر میگوید: این هلیکوپتر از میدانی هوایی هرات، به ولسوالی شیندند میرفت، که در میدان هوایی شیندند با مشکل تخنیکی روبرو گردید.

به گفته ی منبع یک انجین این چرخبال حین نشست، از کار افتاده و از کنترول خارج شد و بریکی ازهنگرهای داخل میدان هوایی برخورد کرده است، که قسمتی از آن تخریب گردیده است.

وی افزود: این هلی کوپتر بجز از پیلوتان و حمله ی امنیتی، دیگر سرنشینی نداشته است و به هیچ کسی آسیبی نرسیده است.

درهمین حال محمد عارف حمیدی یکتن از پیلوتان این چرخبال در صفحه ی فس بوک خود نوشته است که در طیاره ی حامل اش در ده کیلومتری میدان هوایی شیندند با مشکل تخنیکی روبرو شده و پس از نشست ماین مقناطیسی که در بدنه ی این چرخبال چسپانده شده بود، انفجار کرده است و طیاره بصورت قسمی تخریب گردیده است.

طی کمتر از دوماه گذشته این سومین هلی کوپتری است که در حوزه غرب سقوط میکند. چند قبل یک چرخبال هنگام انجام عملیات نظامی در ولایت غور سقوط کرد و به تعقیب آن حدود ۲۰ روز قبل طیاره ی حامل قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر در منطقه موریچاق ولسوالی بالامرغاب در ولایت بادغیس سقوط کرد، که باعث کشته شدن دگرجنرال محی الدین غوری قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر گردیده و چندین مقام محلی درآن سانحه زخم برداشتند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

1 دیدگاه;

  1. راشد شهامت گفته:

    عجیب است شخص پیلوت میگوید علت تخریب ماین مغناطیسی جابجا شده در بدنه هلیکوپتر بوده ولی فاحشه های رسانه ای و وابسته میگویند که علت تخریب هلیکوپتر مشکلات فنی بوده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top