صدها تن ازاعضاي شبكه اصلاح وانسجام ملي امروز دريك گردهمايي درهرات كشورايران را به مداخله درامورداخلي افغانستان متهم نمودند

صدهاتن ازاعضاي شبكه اصلاح وانسجام ملي درولايت هرات طي يك تجمع دولت قبلي ايران را به مداخلات درامور داخلي افغانستان متهم كردند. آنان : ازمقامات دولت جديدي كشورايران ميخواهند تا سياست دوگانه خودرا درقبال افغانستان تغيرداده ودست ازمداخلات درامورمملكتي اين كشوربردارد. تجمع كننده گان ازمقامات دولت محلي ومركزي افغانستان ميخواهند، تا ازمجراي ديپلماتيك دولت ايران را وادار به سياست يگانه وصلح جويانه درافغانستان نمايد. شماري ازاين افراد كنسولگري كشورايران درهرات را به لانه جاسوسي متهم نموده ميگويند: كه كشورايران به بهانه مختلف ميكوشد تا روزبروز نفوذش درداخل افغانستان را بيشترنمايد.مداخلات ايران

صداها تن ازاعضاي شبكه اصلاح وانسجام ملي درولايت هرات به منظورتقبيح وجلوگيري ازمداخلات كشورهاي همسايه به خصوص ايران امروزگرد هم آمده بودند.

آنان ميگويند: مداخلات کشورهای همسایه در افغانستان نیاز به توضیح ندارد، چون بر همگان معلوم است، اما از اینکه دخالتهای دو کشور همسایه بخصوص ايران در امور داخلی افغانستان طوری ماهرانه و فرصت طلبانه بوده ،کمتر در این زمینه پرداخته شده است.

اين افراد ميگويند: گروه‎هایی هم در داخل افغانستان در تداوم مداخلات ايران دست داشتند، چنانچه اين كشوربرای اینکه به اهداف خود برسد، ضربه شدیدي بر پیکره اقتصادی، سیاسی و فرهنگی افغانستان وارد كرده است.

هرچند تلاش نموديم تا دراين مورد به مقامات كنسولگري كشورايران درهرات صحبتي داشته باشيم، موفق به اينكارنگرديده ، اما درگذشته مسئولان كنسولگري كشورايران درهرات هرگونه مداخله درامورداخلي افغانستان را رد كرده بودند.

رحيم محمدي يكتاسركنسول كشورايران درهرات گفته بود: كه كشورايران درهرجايي كه مداخله كند واضع وآشكارا مداخله خواهد كرد، مانند كشورلبنان كه ايران ازهيچ نوع كمكي با اين كشوردريغ نكرده است.

به گفته ي يكتا: بااينكه دشمنان كشورايران يعني آمريكا وانگليسي درداخل افغانستان خيمه زده اند، اما آنها روابط دوستانه وبرادرانه با كشورافغانستان دارند.

برخي كارشناسان ميگويند: كشورایران در سی سال گذشته هیچ گاهی از مداخله در امور افغانستان دست بر نداشته و از طرق مختلف این مداخلاتش را ادامه داده است.

آنان ميگويند:كشورايران افراد خاصی را پرورش داده و برای عملیات انتحاری و انفجاری به افغانستان میفرستد و ازان یا چیزی نمیگوید: و یا چیزی در حد هیچ عنوان میدارد. بخاطریکه تا حال چندین بار تروریستان دستگیر شده در افغانستان مخصوصا در ولایت هاي فراه و نیمروز اعتراف کرده اند، که در ایران پرورش یافته و به این ولایت اعزام شده اند.

اين كارشنان باورمند اين هستند كه كشورایران در غرب افغانستان با پیچیدگی های در سیاست های کنونی اش مواجه است و ایران هرگز نمیخواهد که بند کمال خان و بند سلما به پايه اکمال برسند و در شمال و جنوبش از همچو آب سرشاری محروم گردد.

به گفته آنان: ایران نمیخواهد که پایپ لین گاز ترکمنستان که سالانه برای افغانها 350 ملیون دالر سود و از 10 تا 70 هزار نفر دران مصروف کار خواهد شد، از افغانستان گذر کند و با تمام قوا تلاش دارد تا این منفعت را از دهان افغانستان برباید، لذا کوشش میکند تا غرب افغانستان نا آرام باشد.

گزارش: شعيب تنها شكران

ايديت: پدرام قاضي زاده

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top