عرب های شکاری به ولایت فراه آمدند

ده ها عرب شهروند قطر به منظور شکار پرنده های کمیاب و قیمتی حوزه ی غرب وارد ولایت فراه شدند. گفته می شود که شمار این افراد به 70 نفر می رسد که ده تن شان از خانواده سلطنتی کشور قطر هستند. اما مسئوولان محلی در ولایت فراه دلیل آمدن این عرب ها را، افتتاح پروژه های بازسازی در این ولایت می خوانند. از سوی دیگر شماری از فعالان مدنی در فراه تاکید می کنند که هدف از آمدن این شهروندان عرب به این ولایت، شکار پرنده های کمیاب است.

افغانستان به دلیل داشتن پرنده گان وحشی و کم یاب، جای خوبی برای شکارچیان خوش گذران است، به همین منظور عرب های که پرنده های شکارچی در دست دارند به ولایت فراه رسیدند.1

69 شهروند کشور قطر که گفته میشود از این میان ده تن شان از خانواده سلطنتی این کشور هستند، از روز چهارشنبه با طیاره اختصاصی به فراه آمدند و شماری از مقام های دولتی آن ولایت هم به استقبال شان آمدند.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه با اینکه شکار پرنده ها را از سوی این عرب ها می پذیرد، اما تاکید میکند که این شهروندان کشور قطر به منظور افتتاح پروژه های بازسازی، که سال پیش به هزینه مالی آنها در ولایت فراه راه اندازی گردیده بود، به فراه آمده اند.

در همین حال شیخ علی ابن عبدالله سردسته این شهروندان قطر هرچند در مورد شکار پرنده ها چیزی نمی گوید: اما وعده میدهد که در قسمت پروژه ها بازسازی در ولایت فراه همکاری می کنند.

ترجمه:

“افغانستان کشور برادر ماست و ما در بخش های ساخت مساجد، مکاتب، شفاخانه ها و رشد زراعت و مالداری کمک خواهیم کرد.”

از سوی دیگر شماری از فعالان مدنی در ولایت فراه هدف از آمدن عرب ها به این ولایت را شکار پرنده های کمیاب میخوانند.

سلطان احمد یکتن از شهروندان ولایت فراه: شکار پرنده گان را توسط عرب ها، عیاشی و خوش گذرانی می دانند که عرب ها در افغانستان به دنبال آن آمده اند.

سید محمد یکتن دیگر از شهروندان فراه میگوید: عرب ها از خوش گذرانی و عیاشی اقدام به شکار پرنده گان می کنند.

وی افزود: درحالیکه امروز افغانستان به آتش جنگی که از پول همین عرب ها افروخته شده است، میسوزد، اما آنان در افغانستان بخاطر خوش گذرانی و عیاشی خویش به میله وتفریح و شکار پرنده گان نایاب میآیند.

با این همه مقامهای محلی فراه میگویند: این عرب های شکارچی پرنده ها، بطور رسمی به اجازه دولت مرکزی وارد ولایت فراه گردیده اند.

در جریان چند سال اخیر این عرب های قطری همه ساله جهت شکار پرنده گان نایاب وارد ولایات حوزه ی غرب، بخصوص ولایت فراه می شوند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top