فراغت ۶۰ تن از بانوان از یک دروه آموزشی خبرنگاری در هرات

شصت تن از بانوان هرات، از یک دوره‌ای آموزش خبرنگاری که از سوی نهاد بانوان خبرنگار برگزارشده بود، فارغ شدند.

نقیبه بارکزی مسوول نهاد بانوان خبرنگار در هرات

نقیبه بارکزی مسوول نهاد بانوان خبرنگار می‌گوید، این  خانم‌ها  که شامل کارمندان رسانه‌ها، دانش‌جویان رشته خبرنگاری و فعالان مدنی بودند، طی مدت سه ماه آموزش‌های خبرنگاری، عکاسی، اعتماد بنفس و دفاع خودی را فرا گرفتند.

او گفت بانوان خبرنگار با چالش‌های جدی مواجه هستند و در این اواخر شدت ناامنی‌ها نیز بر ترک شغل از سوی بانوان خبرنگار نیز شده است.

در همین حال شماری از خانم‌ها که در این دوره شرکت کرده‌اند، فضای سنتی هرات را یکی از چالش‌های عدم حضورشان در کار رسانه  عنوان می‌کنند.

آنان برگزاری این چنین برنامه‌ها را موثر دانسته و  خواهان ادامه این برنامه‌ها هستند.

این خانم ها از حکومت می خواهند زمینه‌ای را فراهم سازند تا بانوان خبرنگار با خیال راحت بتوانند ادامه‌ای کار دهند.

از سوی هم همایون نظری مسوول کمیته مصئونیت خبرنگاران در حوزه‌غرب ایجاد صنف‌های ظرفیت‌سازی برای این دختران را موثر دانسته و تاکید دارد که با توجه به وضعیت موجود در کشور، حضور این زنان در رسانه‌های محلی باعث گسترش فعالیت زنان در جامعه وبهبود فعالیت‌های رسانه‌ای خواهد شد.

زنان خبرنگار با دشواری‌های زیادی کار میکنند از تهدیدات بلند امنیتی تا مصوونیت شغلی.

زنان خبرنگار هم‌چنان به کار خبرنگاری ادامه می‌دهند تا این سبب افزایش حضور زنان دیگر در رسانه‌های هرات شوند.

گزارش: آدینه قاضی زاده

 

برای دریافت اخبار دقیق، به کانال تلگرام کهندژ بپیوندید!

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top