كمپاين اهداي خون به مناسبت گرمي داشت ازماه محرم درولايت هرات آغازگرديد

به مناسبت دهه محرم و فرا رسیدن عاشورا، مردم ولایت هرات كمپاين اهدای خون به مريضان نیازمند را آغازكردند. مسؤولان نهاد فرهنگي،اجتماعي نوانديشان وطن می گویند: خونی که از این طریق جمع آوری می شود،به شفاخانه بانك خون دولتي اهدا ميگردد، كه بیشتر برای مادران کم خون وبيماران سرطاني استفاده خواهد شد.اهداي خون به مناسبت محرم

کمپاین اهداي خون به افراد نيازمند به مناسبت تجليل از سالروز شهادت امام حسين (ع) نواسه رسول اكرم (ص) امروز در ولايت هرات آغاز شد.

گفته ميشود: درمراسم آغازين اين كمپاين شماري ازمقامهاي محلي ، نماينده گان مردم درشوراي ملي و شوراي ولايتي هرات شركت كرده بودند.

محمد ناصراحمديان مسئول نهاد فرهنگي، اجتماعي نو انديشان وطن ميگويد: اين نهاد ازپنج سال بدينسو درطول سال دو كمپاين عمومي جمع آوري خون درولايت هرات را راه اندازي مينمايد.

وي افزود: طی سال روان این دومین دوره اهدای خون به شکل خودجوش و مردمی می باشد، که دوره اول اين كمپاين درماه مبارك رمضان راه اندازي شدو اينبار در ایام محرم جامه عمل می پوشد.

او ميگويد: این برنامه در چهار منطقه از شهر هرات در حال اجرا است و تا ختم عاشورا ادامه خواهد داشت.

به گفته احمديان: کمپاین اهدای خون که به مناسبت ماه محرم تدویر یافته است، در هماهنگی با ریاست صحت عامه ی ولایت هرات می باشد.

درهمین حال شماری از مردم ولایت هرات: هدف از اهدای خون خود را گرامی داشت از روزهاي محرم و کمک به بیماران نیازمند عنوان می کنند.

آنان با اهدای خون ابراز امیدواری کردند،که طی این برنامه، به بیش از صدها بیمار محتاج به خون رسیدگی خواهد شد.

درهمين حال داکتران درصحت عامه هرات ميگويند: هدف از راه اندازی این برنامه همکاری با افرادی است که توان تهیۀ خون برای بیماران خود را ندارند.

به گفته آنها در گذشته برخی فقرا و مستمندان نمی توانستند خون لازم برای عملیات را فراهم بسازند، اما طي چند سال گذشته ریاست صحت عامه به همکاری مردم توانسته است، تا یک سیستم پا بر جا در زمینۀ تهیه خون برای بیماران عاجل و فقرا را تهیه نمايد.

بانک خون در شفاخانۀ حوزه وي هرات ازچند سال پیش به هدف ایجاد سهولت برای بيماران نيازمند خون و جلوگیری از مرگ و میر آن ها ایجاد شده است، كه گفته ميشود درگذشته در این بانک خون، مقدار خونی که بتواند نیازمندی مريضان را مرفوع کند، موجود نبود، حالا مقام های صحی در هرات امیدوارند،که بتوانند این مشكلات را از طریق این برنامه مرفوع بسازند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top