محمد اسماعیل خان: حکومت برای پیروزی در جنگ کنونی، از نیروی مجاهدین استفاده کند

محمد اسماعیل یکتن از رهبران پیشین جهادی از سران حکومت وحدت ملی می طلبد تا از نیروی مجاهدین در پیکار با هراس افگنی استفاده نماید. او که در مراسم ۲۴ حوت سالروز قیام مردمی هرات شرکت کرده بود، حکومت را به کوتاهی در تامین امنیت مردم متهم نموده یکبار دیگر تاکید می ورزد که از مجاهدین به عنوان نیروهای آب دیده در نبرد با گروه های جنگجو کار گرفته شود. از سوی هم والی هرات میگوید، که نیروهای امنیتی و دفاعی با تمام قوت جلو تحرکات شورشیان را خواهند گرفت.

هزاران تن از اقشار مختلف مردم ، مجاهدین ، بازماندگان شهدا ، معلولین و مقامات دولتی با تجمع در مزار شهدای گمنام در کوه های شمال هرات راهپیمایی نموده و شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر دادند.

درین مراسم، محمد اسماعیل از رهبران پیشین جهادی از عملکرد حکومت در برابر وضعیت امنیتی کشور به شدت انتقاد نمود.

این رهبر جهادی در حوزه غرب میگوید: نا کارآیی های نظام فعلی در برابر چالش های امروز، بزرگترین درد سری را برای مردم کشور به بار آورده است.

وی افزود: مردم افغانستان با قیمت خون خود و صد ها شهید، زخمی و معلول باعث به وجود آمدن حکومت فعلی شده اند و دولت باید برای تامین امنیت و نظم در کشور، از مجاهدینی که سالها در کوره ی جنگ پخته شده اند، استفاده نماید.

در همین حال مسئوولان محلی هرات در این مراسم از بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشور ابراز نگرانی می کنند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می گوید: گروه های هراس افگن تلاش دارند، تا دامنه حملات و فعالیت های شان را در سال آینده گسترش دهند و به همین دلیل جنگ و درگیری ها در کشور افزایش خواهد یافت.

اما این مقام محلی هرات تاکید می کند که نیروهای امنیتی کشور برای این گروه ها جواب دندان شکن خواهند داد.

از سوی دیگر برخی رهبران جهادی قیام عمومی مردم هرات در برابر حکومت کمونیستی وقت را سر آغاز جهاد مردم افغانستان در برابر این حکومت و روس ها می خوانند.

همچنان شماری از باشنده های هرات که در زمان قیام ۲۴ حوت در شهر هرات حضور داشته می گویند: در آن روز هزاران تن در گوشه و کنار شهر از سوی نظامیان رژیم وقت کشته شدند و تمام سرک ها و جوهای داخل شهری را خون گرفته بود.

بر اساس آماری که تاکنون ارایه شده، در جریان قیام چند روزه مردم هرات در برابر حکومت کمونیستی وقت بیش از ۲۴هزار تن در این ولایت به قتل رسیدند.

در جریان این قیام مردم هرات که از ولسوالی های نیز به شهر آمده بودند، بسیاری از ساختمان های دولتی را در کنترول گرفتند و سلاح و امکانات نظامی حکومت وقت را نیز تصرف کردند.

در حالی از ۲۴ حوت در ولایت هرات تجلیل می شود، که اکثر خانواده های شهدا هنوز هم در وضعیت نا مناسبی به سر می برند.

کارشناسان می گویند طی چند سال گذشته دولت مرکزی توجه جدی به خانواده های شهدا و معلولین نداشته است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top