مدیرعمومی ضد تروریزم قوماندانی امنیه هرات: از محمود افخمی رشیدی سرکنسول ایران درهرات، به دادگاه لاهه شکایت کرده ام

پس از آنکه در بعد از ظهر پنجشنبه معاون آمریت ضد تروریزم حوزه ی هشتم امنیتی در منطقه ی جکان شهر هرات، هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و جان باخت، اکنون مدیر عمومی ضد تروریزم قوماندانی امنیه ولایت هرات، سپاه پاسداران ایران را به ترورهای سازمان یافته در این ولایت متهم میکند.

فضل الرحمن خادم مدیر عمومی تروریزم قوماندانی امنیه هرات، مدعی است، که تمامی ترورهای که در داخل شهر و ولسوالی های هرات صورت میگیرد، از سوی سپاه پاسداران ایران، با مدیریت محمود افخمی رشیدی سرکنسول کشور ایران در هرات مدیریت میشود.

مدیرعمومی ضد تروریزم قوماندانی امنیه هرات، تاکید دارد، که اسنادی در دست دارد، که از شروع تا افتتاح بند سلما چندین گروپ تروریستی در شهر و اطراف هرات متلاشی و گرفتار شدند، که از سوی سپاه پاسدارن تنظیم و اکمال میگردیدند.

وی افزود: همچنان به تعقیب آن پس از پروژه ی تاپی چندین نفر که در ترور ها و سرقت های مسلحانه دست داشتند، گرفتار شدند، که همه به جرم خود اعتراف نموده که از سوی سپاه پاسداران ایران تمویل میشدند.

به گفته ی او: اکنون بعد از افتتاح راه لاجورد پدیده ی ترور ها و سرقت های مسلحانه در شهر و ولسوالی های هرات در حال اوج گرفتن است و همزمان با ترور برادرش که معاون آمریت ضد تروریزم حوزه ی هشتم امنیتی هرات بود، یک سرباز به نام ناصر در ناحیه چهاردهم شهر نیز هدف حمله ی تروریستی قرار گرفته و شدیدآ زخمی شده است.

وی تاکید دارد: که از شخصی افخمی رشیدی و سپاه پاسداران ایران به دولت افغانستان و نهادهای بین المللی رسمآ شکایت کرده است و از دادگاه لاهه تقاضا کرده تا به این موضوع به گونه ی جدی رسیده گی نماید.

مدیرعمومی ضد تروریزم قوماندانی امنیه هرات، میگوید: این ادعا را مستند و مستدل بر اسناد و شواهد، دست داشته مطرح کرده است و تاکید دارد که تروریستانی را که در گذشته گرفتار و به محاکم عدلی وقضای سپرده است، همه در تحقیقات شان به جرم اینکه برای سپاه پاسداران کار میکنند، اقرار کرده اند، که برای تعدادی از آنها نیز از سوی ارگان های عدلی وقضایی حکم اعدام صادر شده است.

این مقام استخباراتی پولیس هرات میگوید: طی چند سال گذشته 134 تن را به اتهام حملات تروریستی بازداشت کرده اند، که 4 تن شان اتباع کشور ایران هستند و دوسیه های نسبتی شان همه محول ارگان های عدلی وقضایی گردیده است.

به گفته ی خادم، در حال حاضر 24 گروپ تروریستی در ولسوالی پشتون زرغون هرات، فعال است که همه از سوی کشور ایران تمویل و تجهیز میشوند.

هرچند خواستیم در این باره نظر و دیدگاه مسئولان کنسولگری ایران درهرات را نیز با خود داشتیم، اما آنها ضمن اینکه حاضر به پاسخگوی نشدند، تلاش کرده اند تا جلو نشر این خبر را بگیرند.

این درحالیست که حدود 9 ماه قبل سمونوال فضل الله فهیم که مدیرعملیاتی و فرهنگی قوماندانی زون 606 انصار و برادر بزرگتر مدیرعمومی تروریزم قوماندانی امنیه ولایت هرات بود نیز توسط افراد مسلح ناشناس هدف حمله ی تروریستی قرار گرفته و جان باخت.

به تعقیب آن چند ماه قبل نیز حمله ی انفجاری بالای موتر حامل مدیرعمومی ضد تروریزم قوماندانی امنیه هرات صورت گرفت، که باعث جان باختن یک سرباز و زخمی شدن، خودش و برادرش گردید.

کشور ایران همواره متهم به سازمان دهی حملات تروریستی، راه اندازی اغتشاش، تمویل و تجهیز گروپ های مخالف مسلح دولت در شماری از ولایات کشور، مخصوصآ ولایات حوزه غرب میباشد و همواره این ادعا از سوی ایرانی ها رد گردیده است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

1 دیدگاه;

  1. بسته بندی: KAYHAN LONDON :: NEWS & VIEWS FOR A GLOBAL IRANIAN COMMUNITY / ENGLISH & PERSIAN

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top