مسئولان كميسيون حقوق بشر:آمار تلفات غيرنظاميان طي دوماه اول سال روان دركشور ده درصد افزايش يافته است

آمار تلفاات غيرنظامياني که در اثر خشونتهای دوماه اول سال جاری دركشور کشته شدند 10 درصد افزایش یافته است. اين مطلب را امروز داكتر سيماسمر رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان امرو درولايت هرات ابراز داشت. وي كه به مناسبت يازدهمين سالگرد تاسيس كميسيون حقوق بشركشوربه هرات سفركرده بود ميگويد: پلان كاري سال روان اين كميسيون نظارت اساسي ازحقوق سياسي مردم و تشويق خانمها درانتخابات پيشرو ميباشد.

عكس كشتارغيرنظاميان

 جنگ وناامنی تنها باعث تلفات افراد ملکی نمی شود بلکه باعث تخطی های حقوق بشر ونقض حقوق انسان ها و باعث محدودیت آزادی مردم، دسترسی مردم به خدمات صحی و تعلیم تربیه نيزمی گردد.

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشرميگويند افغانستان: کشتار غیر نظامیان، در سالهای اخیر همواره، روند صعودی داشته اما مسؤلین اداره حقوق بشر می گویند: که بیشتر غیرنظامیان، توسط شورشیان از جمله طالبان وكارگذاري ماين هاي كنارجاده اي کشته شده اند.

خانم سيما سمر رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان كه به منظور اشترا درمراسم تجليل از يازدهمين سالگرد تاسيس  كميسيون حقوق  بشردرافغانستان به ولايت هرات سفركرده بود گفت: طي دوماه اول سال روان آمار تلفات غيرنظاميان ده درصد افزايش يافته است.

اين درحاليست كه طالبان اين ادعاها را رد نموده ميگويند: كه تلفات ملكلي دربيشتر اوقات توسط نيروهاي خارجي وبمبارمان هاي طياره هاي جنگي شان رخ ميدهد.

مسئولان كميسيون حقوق بشر افغانستان از تمامی جناح های درگیر در این حوزه تقاضا نمودند، تا با احترام گذاشتن به حقوق افراد ملكي از واردنمودن تلفات وخسارات به غیر نظامیان در جریان نبرد توجه جدی نمایند.

درهمين حال رئيس كميسيون حقوق بشرافغانستان ميگويد: دسترسي آنها به تمامي نقاط افغانستان به دلايل افزايش نا امني ها نسبت به گذشته كمترگرديده است.

وي  افزود: پلان استراتژ اين كميسيون درسال پيشرو حمايت  ازحقوق سياسي مردم وتشويق وسيع خانم ها درانتخاب پيشرو ميباشد.

اين درحاليست كه خشونت ها زندگی را در بسیاری از مناطق افغانستان به خصوص در جنوب این کشور فلج کرده است و بسیاری از مردم این کشور از کار کردن برای دولت, تجارت و سفر کردن نگرانند.

اما افزایش تلفات غیرنظامیان نشان دهنده افزایش خشونت و ادامه جنگ در این کشور است و این مساله هدف نیروهای ائتلاف برای برقراری امنیت در این کشور را زیر سوال می برد.

ازسوي ديگر یان کوبیش فرستاده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در اعلامیه ای :حملات انفجاری و انتحاری روز گذشته در ولایت های لغمان و پکتیا را بشدت نکوهش كرده ميگويد:حملات روز گذشته در ولایت های پکتیا و لغمان که 19 کشته بر جاگذاشت یکبار دیگر نشان داد که عناصر ضد دولتی آگاهانه غیرنظامیان را هدف قرار میدهند.

فرستاده ویژهء سازمان ملل متحد برای افغانستان میگوید: در دو هفته گذشته 125 غیرنظامی در خشونت های افغانستان کشته شده و 287 تن دیگر افزایش یافته است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش 24 درصدی را نشان میدهد.

سازمان ملل متحد یکبار دیگر از عناصر ضد دولتی در افغانستان میخواهد تا سازماندهی حملات انتحاری و استفاده از ماین های کناده جاده یی را متوقف سازد.

با وجود تلاش هاي فراوان براي كاهش تلفات غيرنظاميان درجريان خشونتها در افغانستان ، با اين هم تلفات ملكي دراین کشور در جریان ده سال گذشته ازبزرگترين چالش هاي فرا راه حكومت حامد كرزي بشمارميرود.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top