مسئولان كنسولگري ايران درهرات! دولت افغانستان بايد جبران خسارت كند

مسئولان سرکنسولگری كشور ایران در ولایت هرات میگویند: در حمله ی اخیر شماری از افراد معترض به این نمایندگی خسارات زیادی به آنان رسیده است، كه دولت افغانستان بايد جبران اين خسارات كند. آنان همچنان تصريح میکنند: که دستهایی بیگانه قصد بر هم زنی روابط مستحکم میان ایران و افغانستان را دارد. سركنسول ايران درهرات امروز دريك كنفرانس خبري گفت: بر خلاف تمامی معاهدات بین المللی در مورد حقوق نمایندگی های سیاسی، نیروهای امنیتی ولایت هرات نتوانستند تا امنیت سرکنسولگری ایران را تامین کنند.

در هفته ی گذشته ده ها تن از باشندگان ولسوالی کهسان ولایت هرات در پیوند به آن چه آنان عدم انتقال اجساد کشته شدگان خود در ایران عنوان کرده  بودند، دست به اعتراضات خشونت آمیز در مقابل سرکنسولگری ایران در ولایت هرات زدند.

رحیم محمدی یکتا سرکنسول كشورایران در ولایت هرات دريك كنفرانس خبري گفت: خدمات کنسولی و صدور ویزای این نمایندگی سیاسی به دلیل خسارات وارده ی ناشی از حمله ی هفته ی گذشته موقتا به تعلیق در آمده است.

او میگوید: با این همه به آن عده از کسانی که به صورت فوری نیاز به روادید داشته باشند، ارائه ی خدمات میشود وتازمانيكه دولت افغانستان تامين امنيت وجبران خسارت وارده بركنسول گري ايران را نكند صدورويزا به حالت تعليق درآمده است.

سركنسول كشورايران درهرات همچنان علاوه میکند: دشمنان كشورايران درافغانستان بصورت گسترده فعاليت داردند، تا روابط صميمي ايران وافغانستان را خدشه داربسازند و بر اساس قوانین بین المللی دولت افغانستان میبایست با اتخاذ تدابير امنيتي ازاين حركت ها جلوگيري نمايد.

از سویی دیگر محی الدین نوری سخنگوی والی هرات میگوید: بااينكه تظاهرات هفته ی گذشته درهرات که به خشونت انجامید، بدون هماهنگی با دولت صورت گرفته بود.ولي با آنهم نیروهای امنیتی ولایت هرات توانستند تا از بروز واقعات خطرناکتر جلوگیری کنند.

در همین حال شماری از مردم هرات میگویند: نیاز است تا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این ولایت خدمات خود را مجددا از سر گیرد.

آنان معتقدند عدم صدور ویزا از سوی نمایندگی سیاسی ایران میتواند مشکلات زیادی را در امور اقتصادی ولایت هرات برجای گذارد.

حمله به سرکنسولگری ایران در ولایت هرات در طی دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top