معاون رهبری طالبان: مذاکرات صلح، باید با جانب حکومت افغانستان صورت گیرد

محمد یعقوب عمری معاون تحریک طالبان، با انتشار اعلامیه ی از عدم انجام گفتگوی اعضای دفتر سیاسی طالبان با هیئت مذاکره کننده ی افغانستان، انتقاد کرده است.

این اعلامیه طی چند روز گذشته در حومه ی شهر و از ولسوالی های هرات، نشر و پخش گردیده است.

محمد یعقوب عمری معاون تحریک طالبان، خطاب به شیر محمد عباس استانکزی مسئول و اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر نوشته است که: (طوریکه به شما بزرگواران هویداست برای ختم اشغال 17 ساله افغانستان توسط امریکائیان ملت مجاهد ما چشم براه است، چنانچه رهبری امارت اسلامی با جانب امریکا از مدت زمانی بدینسو طور مستقیم و غیر مستقیم مذاکرات را آغاز نموده بود به تداوم این گفتگوها در این اواخر مذاکرات به نماینده گی سه کشور اسلامی به شمول جناب شما با جانب امریکایی ها در شهر ابوظبی صورت گرفت که در آینده نیز ادامه خواهد داشت. از اینکه هئیت حکومت کابل نیز جهت اشتراک در این مذاکرات وارد شهر ابوظبی گردیده بود در داخل و بیرون افغانستان اکثریت مردم به این باور بودند که باید نماینده امارت اسلامی و دفتر قطر با آنها نیز گفتگوهای رودر رو میداشت، ولی متأسفانه شما بر مبنای بعضی حساسیت ها و فشارها با هئیت اداره کابل گفتگو نه نمودید که این عمل شما در داخل و خارج کشور از طریق مطبوعات واکنش هایی بر علیه امارت اسلامی در قبال داشت.)

همچنان در جای دیگر از اعلامیه آمده است، که منافع ملی افغانستان باید اصل و اساس مذاکرات صلح باشد و در آینده این مذاکرات باید با هیئت گفتگو کننده ی افغانستان نیز صورت بگیرد.

درهمین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات، نشر و پخش این اعلامیه ها را در ولسوالی های هرات تائید نموده میگوید: از دو روز بدین سو در مساجد و محلات تجمع مردمی، تمام ولسوالی های هرات، این اعلامیه ها نشر گردیده است.

وی افزود: این یک پیام خوش و چراغ سبز دیگریست از سوی، یکی از اعضای رهبری طالبان برای پیشبرد روند صلح افغانستان.

از سوی هم شماری از باشنده گان هرات، میگویند: هر اقدامی که افغانستان را، یک گام به صلح نزدیک تر سازد، برای مردم کشور امیدوار کننده است و باید از آن استقبال صورت گیرد.

محمد عارف میرزائی یکی از باشنده گان هرات تاکید دارد که نباید هم دولت افغانستان و هم گروه طالبان، فرصت های به وجود آمده را از دست بدهند و باید برای آوردن صلح سرتاسری از تمام گزینه ها استفاده نمایند.

طرح جدید صلح حکومت افغانستان با گروه طالبان از سوی حکومت وحدت ملی ساخته شد، که در این طرح، صلاحیت‌های گفت‌وگو با طالبان به هیاتی دوازده نفری داده شده که اکثر آنها اعضای کابینه و در راس آن عبدالسلام رحیمی، رییس دفتر رییس جمهوری قرار دارد.

دراین طرح همچنین ایجاد بورد مشورتی صلح در نظر گرفته شده که شامل ۹ کمیته است.

رئیس جمهور غنی این طرح را “نقشه راه صلح” برای “حرکت به جلو” نامیده و گفت، که آن را پس از مشورت با نمایندگان اقشار مختلف مردم تهیه کرده ‌است.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top