نمایشگاهی بازاریابی برای صادرات تولیدات داخلی در هرات برگزار شده است

این نمایشگاه از سوی ریاست صنعت و  تجارت هرات با همکاری اتاق تجارت و صنایع زنان این ولایت راه اندازه شده است، که در آن تولیدکنندگان و صنعت کاران در 60 غرفه محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

از مجموع این غرفه های تولیدات داخلی و صنایع دستی 20 غرفه آن مربوط به بانوان می‌شود، که به هدف رشد و بازاریابی فرآورده های داخلی برگزار شده، که برای سه روز به روی بازدید کننده گان باز می‌باشد.

بابر عنایت رئیس اداره ی صنعت و تجارت ولایت هرات میگوید: کوشش میکنند با استفاده ازاین فرصت برای تولیدات داخلی کشور بازار یابی داخلی و خارجی داشته باشند و حمایت بیشتر حکومت و مردم را نسبت به صنایع و تولیدات داخلی جلب کنند.

مریم جامع الاحمدی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان هرات نیز میگوید: هدف شان از برگزاری این نمایشگاه، آشنا ساختن مردم به کالاهای داخلی و رشد کار وبار صنعت گران و تولید کننده گان میباشد.

از سوی هم شماری از تولید کنندگان و صنعت کارانی که اینجا فرآورده های خود را به نمایش گذاشته اند، از حکومت خواستار فراهم سازی زمینه های سرمایه گذاری در کشور و حمایت بیشتر از تولیدات داخلی شدند.

در همین حال محی الدین نوری سرپرست ولایت هرات، از تلاش ها برای رشد تولیدات داخلی سخن زده و می‌گوید؛ که قرار است در یکی از مکان های قدیمی مرکز شهر هرات، یک بازار دایمی برای فروش تولیدات داخلی و صنایع دستی ساخته شود.

هرچند هرات از ولایت های است که بزرگترین شهرک صنعتی را دارا است اما صنعت کاران و تاجران این ولایت همواره از عدم حمایت دولت و ورادات تولیدات مشابه خارجی شاکی بوده اند.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top