نگرانی سیاسیون کشور از توقف مذاکرات صلح با طالبان

شماری از چهره‌های سیاسی در نخستین گردهمایی در ولایت هرات نسبت به روند صلح و انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری می‌گوید معامله پنهانی صلح که به ختم جمهوریت بی‌انجامد، برای آنان قابل پذیرش نیست و عدم مدیریت این روند افغانستان را به صلح نخواهد رساند.

محمد یونس قانونی در این نشست می‌گوید: مردم‌افغانستان با دو پروسه بزرگ ملی صلح و انتخابات روبرو اند و پیوسته از آن حمایت کرده و میکنند، اما از صلحی که تعریف شده و ختم جنگ باشد.

وی افزود: که توقف مذاکرات صلح به نفع مردم نیست؛ بل باید جنگ و خشونت در کشور توقف یابد.

آقای قانونی همچنان حفظ نظام جمهوریت را خط سرخ در گفتگوهای صلح دانسته و تأکید می‌کند که نمی‌گذارند با روند صلح، معامله پنهای شود و به امارت و ختم جمهوریت همراه باشد.

این چهره ی سیاسی میگوید: مجمع بزرگان‌سیاسی برای اینکه از دو بحران صلح و انتخابات چگونه جلوگیر و عبور شود، دور هم‌جمع شدند و به زودی طرح جامع را برای همکاران بین المللی افغانستان ارائه میکنند.

دراین میان برخی از قوماندانان پیشین جهادی برگزاری انتخابات را به نفع مردم نمی‌دانند.

عطا محمد نور می‌گوید؛ که انتخابات پیشرو به صلاح مردم نیست و روند صلح باید از سر گرفته شود.

وی که مخالف برگزاری انتخابات است، تأکید می‌کند که روند مذاکرات صلح باید از سر گرفته شود؛ زیرا برگزاری انتخابات افغانستان را به بحران خواهد برد.

او میگوید: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دايه ی مهربان تر از مادرشده نميتواند، مگر اينكه افغان ها، با همديگر پذيري پروسه ی صلح را دنبال كنند و به توافق دایمی برسند که به نفع مردم و مملکت باشد.

احمد ولی مسعود نیز به حکومت هشدار می‌دهد که در صورت عدم تضمین شفافیت انتخابات؛ آنان این روند را تحریم نموده و از هوادارانش نیز خواهند خواست که اجازه برگزاری انتخابات در محلات شان را ندهند.

از سوی هم محمد اسماعیل خان از طالبان می‌خواهد که دست از مذاکره با کشورهای بیرونی برداشته و با سیاسیون در کشور گفتگو کنند.

او تاکید دارد که پروسه ی صلح باید در روشنائی، بدور از هرگونه فشار خارجی و با در نظرداشت حقوق همه مردم افغانستان باید به پیش برود.

قوماندانان پیشین جهادی درحالی نگرانی خود را نسبت به روند صلح و انتخابات ابراز می‌کنند، که هم‌اکنون گفتگوهای صلح از سوی آمریکا متوقف شده و تهدیدهای بزرگ امنیتی؛ تردیدها را به برگزاری سراسری و شفاف این روند بیشتر ساخته است.

نخستین نشست قوماندانان پیشین جهادی و چهره‌های سیاسی پیرامون صلح و انتخابات به روز سه شنبه در هرات برگزار شد.

هزاران سال قبل در شمال ولایت هرات شهری بنام کهندژ( قهندز ) وجود داشت که به قول سیفی، این شهر را بخت النصر، پنجصد سال قبل از شهر قدیم هرات و بعد از قلعه اختیار الدین، آباد کرده است. بعضی مورخین هم بنای آن را بنام "خورنوش حاکم عصرمنوچهر" نسبت میدهند و مسلم است که کهندژ، قبل از شهر قدیم هرات بنا شده است. کهندژ، قرنها در پهلوی شهر هرات، با ترقی یا انحطاط، مواجه بوده و روایت است که در صدر اسلام، یعنی در حدود قرن اول هجری، شهر کهندژ هزار و پنجصد سرای(منزل نشیمن)، هشت مسجد جامع، نهصد مسجد و دوکان، چهل حوض و هژده حمام داشته و در عین حال پرورشگاه و اقامت گاه بسی از عالمان و عارفان بوده است، که از جمله میتوان از پیر هرات، حضرت خواجه عبدالله انصاری رح( ۳۹۶-۴۸۱ ) که در کهندژ تولد و تربیت یافته است، نام گرفت. در قرن ششم در فتنه ملا حده، تخریباتی درین شهر رخ داده و در هجوم وحشیانه قوای چنگیزی( ۶۱۷ ) بکلی محو و منهدم شده است. کهندژ در قرون اخیر تدریجا" هموار شده و اراضی آن تحت زرع در آمد، اما بعضی حصص مرتفع، باز هم بصورت تپه های بلند باقی مانده که به مصرخ و تل قطبیان شهرت یافته بود، ولی درین دهه های اخیر، از آن تپه ها هم اثری نیست و در عوض، خانه ها و آبادی های زیادی در اطراف آن، به مشاهده میرسد.

*

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top